SJ drar in tåg i Mälardalsregionen: ”Går stick i stäv med vårt mål om bättre pendling”

Pressmeddelande från Socialdemokraterna i Stockholms läns landsting 2011-10-04

SJ drar in tåg i Mälardalsregionen: "Går stick i stäv med vårt mål om bättre pendling" Enligt Metro kommer SJ att föreslå neddragningar av flera pendelturer 2012. Neddragningarna berör exempelvis Stockholm - Borlänge, Stockholm - Gävle, Stockholm - Uppsala (Uppsalapendeln) och Stockholm – Örebro. Helene Hellmark Knutsson som är Mälardalsrådets ordförande och landstingsråd för Socialdemokraterna är skeptisk till neddragningarna som går stick i stäv med målet att förbättra arbetspendlingen i Mälardalsregionen.

- Om SJ planerar neddragningar i trafiken måste MÄLAB (Mälardalstrafik) få god tid på sig till att ta ställning till om ny trafik måste upphandlas. SJ planerar att dra in turer redan 2012, men enligt gällande avtal ska SJ meddela neddragningar 14 månader innan tidtabellskifte. Jag förutsätter att SJ kommer hålla sig till avtalet, säger Helene Hellmark Knutsson, ordförande i Mälardalsrådet tillika oppositionslandstingsråd för Socialdemokraterna i Stockholms läns landsting.

- 41 procent av invånarna pendlar över kommungränserna. Vi vill förbättra arbetspendlingen och inte se ett ökat bilresande, säger Helene Hellmark Knutsson.

Fakta:

Mälardalsrådet är en intresseorganisation som verkar för Stockholm-Mälardalsregionen.

Länk: www.malardalsradet.se

Presskontakt: Malin Appelgren, pressekreterare, 070-737 41 64, malin.appelgren@politik.sll.se www.socialdemokraterna.se/stockholm