SL mot miljardunderskott – (S) kräver blocköverskridande samtal

Trots rekordhöjningen av SL-kortet förra året klarar inte Moderaterna att få ordning på ekonomin. Enligt landstingets årsbokslut gick SL back 247 miljoner kronor under 2011. Nuvarande budgetprognoser visar dessutom att underskottet kommer växa till 1 miljard kronor 2014. Samtidigt sjunker produktiviteten inom SL och revisorerna gav igår återigen hård kritik för bristande styrning och kontroll. Socialdemokraternas oppositionslandstingsråd och gruppledare Helene Hellmark Knutsson säger idag till Metro att situationen är så allvarlig att blocköverskridande samtal om kommande investeringar bör inledas.

-          Om vi ska klara av befolkningsökningen måste vi har blocköverskridande överenskommelser som håller över tid.  Vi kommer bara kunna få stora satsningar på bostäder om det matchas med satsningar på kapacitetsstark kollektivtrafik. Därför måste vi prioritera trafikslag som ger nya resenärer. Trafikverket gick nyligen ut och peka på att den viktigaste investeringen för Stockholm i det sammanhanget är att bygga ut tunnelbana till Nacka, säger socialdemokraternas oppositionslandstingsråd Helene Hellmark Knutsson.

-          Felinvesteringar som inte gett fler resenärer, som Spårväg city, och år av bristande kontroll och styrning, har försatt SL i en ekonomisk rävsax.  Det är ekonomisk ohållbart att som Moderaterna lägga miljardbelopp på trafikinvesteringar som inte lockar nya resenärer och hoppas att biljettintäkterna ska trilla in ändå, säger Helene Hellmark Knutsson.

Länkar:

Landstingets årsredovisning: för 2011:

Landstingsrevisorerna dömer ut styrning och kontroll i SL:

Malin Appelgren, pressekreterare, 070-737 41 64, malin.appelgren@politik.sll.se