Socialdemokraterna i Region Stockholm kräver analys av misslyckad sjötrafikupphandling

En dyr förlikning blev det slutgiltiga resultatet av en 5 år lång process som började med en sjötrafikupphandling 2015. Mot bakgrund av den krävde Socialdemokraterna på trafiknämnden den 18:e februari att upphandlingen av sjötrafiken ska analyseras för att undvika att Regionen hamnar i liknande situationer igen.

Avtalet för sjötrafiken för mellanskärgården upphandlades 2015. Bolaget TRSM som vann hade ingen erfarenhet av att bedriva den här typen av verksamhet. Denna upphandling överklagades då Stockholm Sjötrafik AB ansåg att upphandlingen gått felaktigt till. För att trafiken skulle kunna bedrivas trots överklagan slöts direktupphandlingar med TRSM, de fick snabbt problem med att bedriva verksamheten då de saknade relevant kompetens. Ett annat bolag fick gå in och köpa upp delar av TRSM vilket ledde till höjda ersättningskostnader för regionen i ännu ett nytt avtal i väntan på en ny upphandling. När allt detta summeras landar resultatet på ca 60 miljoner kronor i merkostnader

- Merkostnaderna summerar till cirka 60 miljoner kronor. Det här är pengar som hade kunnat läggas på att förbättra trafiken för skärgårdsborna istället för dyra nödlösningar. Vi socialdemokrater vill undvika att detta ska hända igen. Då måste analyser av vad som gick fel genomföras, säger Jens Sjöström (S), oppositionsregionråd med ansvar för trafikfrågor.

Socialdemokraterna lade en skrivelse på trafiknämnden den 18:e där man krävde svar på vilka slutsatser förvaltningen dragit av upphandlingen och hur man kan undvika att något liknande händer igen samt hur man arbetat med att stärka sin organisation i upphandlingsfrågor.

- Sjötrafiken är en förutsättning för en livskraftig skärgård. Året runt. Då krävs det genomarbetade upphandlingar av seriösa aktörer som har erfarenhet av att bedriva sjötrafik och där fokus läggs på kvalitet och långsiktighet. Istället lägger man fokus på lägsta pris och då blir det bevisligen ändå dyrare i slutändan. En extern granskning av upphandlingsförfarandet bör genomföras för att dessa kostsamma misstag aldrig mer sker, fortsätter Jens Sjöström

Hadi Ala
Socialdemokraterna i Region Stockholm