Socialdemokraterna kräver korten på bordet om alliansens hemliga privatiseringsplaner

Pressmeddelande från Socialdemokraterna i Stockholms läns landsting

2007-06-14

Presskontakt Magnus Ljungkvist Pressekreterare 070-737 41 74

Trots upprepade påstötningar har företrädare för den borgerliga landstingsmajoriteten förnekat att det finns några konkreta planer på privatiseringar av sjukhusverksamheter i Stockholms län. I flera stockholmsmedier idag så kan man läsa om att detta är lögn. Långtgående planer finns på att bland annat privatisera hela sjukvården i Södertälje och hjärtsjukvården på Karolinska universitetssjukhuset.

– Jag blir bestört och förbannad över dagens besked. Statsminister Reinfeldt och företrädare för moderaterna i Stockholms läns landsting lovade i valrörelsen att det inte var aktuellt att privatisera sjukhus. Nu visar det sig att det var ren och skär lögn, säger Dag Larsson, socialdemokratiskt landstingsråd och vice gruppledare.

– Vi har begärt besked gång på gång om vilka privatiseringsplaner som finns och fått svar att det inte finns några. Det är ett hån mot demokratin att en majoritet på detta sätt försöker vilseleda både medborgare och opposition, fortsätter Dag Larsson.

– Jag har nu på morgonen begärt ut alla handlingar om vilka utmaningar, avknoppningar och utförsäljningar som förbereds. Stockholms medborgare har rätt att ta del av detta. Det är dags för Filippa Reinfeldt att förklara sin politik. Vi kräver korten på bordet idag, avslutar Dag Larsson.