Socialdemokraterna kräver krismöte med sjukhusledningen för NKS

Efter larm från anställda och flertalet uppgifter i media om att Nya Karolinska sjukhuset inte är drift- och patientsäkert inför den planerade flytten på söndag kräver Socialdemokraterna i Stockholms läns landsting att Moderaterna kallar in sjukhusdirektören Melvin Samsom till landstingsrådsberedningen imorgon onsdag, för att redogöra hur läget ser ut.

-          Vi kräver att ansvariga Landstingsmoderater kallar in sjukhusdirektören för att redogöra för hur allvarligt läget är. Moderaterna måste kunna garantera att patientsäkerheten fungerar innan öppnandet på söndag. Vi behöver fakta om driftsättningsprövningen och hur förberedelserna har fungerat, säger Erika Ullberg (S), finanslandstingsråd i opposition.

Socialdemokraterna vill också att Moderaterna kontaktar IVO (Inspektionen för vård och omsorg) som får i uppgift att granska situationen på Nya Karolinska. Om inte patientsäkerheten garanteras måste flyttdatumet kunna omprövas.

-          En toppchef för hjärtsjukvården har redan hoppat av efter indikationer på att patientsäkerheten är bristfällig och patienter har redan fått besked om uppskjutna operationer. Trycket är enormt på sjukvården i Stockholm just nu. Att då minska produktionen och sjösätta en helt ny organisation är förenat med risker för patienters hälsa. Nu måste de styrande Landstingsmoderaterna säkerställa patiensäkerheten i sitt prestigeprojekt Nya Karolinska.

För ytterliggare info kontakta:Göran Gutiérrez-Aranda

Pressekreterare, 070- 737 35 34, goran.gutierrez-aranda@politik.sll.se