Socialdemokraterna presenterar nya regionråd i Region Stockholm

Efter 16 år i opposition i Region Stockholm har Socialdemokraterna bildat ett nytt styre tillsammans med Centerpartiet och Miljöpartiet, med stöd av Vänsterpartiet. På Regionfullmäktige den 18 oktober 2022 valdes nya regionråd av fullmäktige.

Socialdemokraterna får fyra regionråd.

Finansregionråd: Aida Hadžialić
Hälso- och sjukvårdsregionråd: Talla Alkurdi
Investeringsregionråd: Jens Sjöström
Personalregionråd: Robert Johansson

- Region Stockholm står inför det värsta ekonomiska läget på 30 år och då krävs det ordning och reda i regionens finanser samt ett utpräglat fokus på regionens basuppdrag. Våra skattepengar ska gå till sjukhusen och vårdcentralerna, inte till mer administration och konsulter. Så kan vi korta köerna, öppna fler vårdplatser och ge personalen bättre villkor, säger Aida Hadžialić (S), finansregionråd.

- Hälso- och sjukvården ska bli mer behovsstyrd och vår personal ska ha fler kollegor och bättre villkor. Då kan vi korta köerna och öppna fler vårdplatser på våra akutsjukhus, inom geriatriken eller genom vård i hemmet. Sjukvården ska byggas ut jämlikt i hela vårt län och planeras efter var vårdbehoven är som störst, inte minst för äldre och barn. För att säkerställa detta måste vi skärpa den demokratiska kontrollen över vården. För mig handlar det om att patienterna och personalen alltid ska stå i centrum för det vi gör, säger Talla Alkurdi (S), hälso- och sjukvårdsregionråd

- De kommande åren behöver Region Stockholm ett ambitiöst investeringsprogram för att kunna möta behovet av en växande befolkning, med ett större vårdbehov och krav på en fungerande kollektivtrafik. Vi ska ta igen de investeringar som skjutits upp av pandemin och se till att nya investeringsprojekt på ett bättre sätt styrs och följs upp. Det minskar risken för fördyringar och skapar således bättre ekonomiska förutsättningar för regionens sjukvård och kollektivtrafik, säger Jens Sjöström (S), investeringsregionråd.

- Vi har på allvar förstått att invånarna i regionen vill ha en ny politik för personalen. Regionen måste bli en bättre arbetsgivare. Vi vill skapa en arbetsmiljö där medarbetare vill stanna kvar och utveckla vården. Tystnadskulturen inom vården ska brytas och vi vill skapa fler platser där politiker och vårdpersonal möts, säger Robert Johansson (S), personalregionråd.

Om regionrådsposterna:

Finansregionråd: Ansvarig för regionstyrelsen och dess bolag samt tillväxt- och innovationsfrågor.

Hälso- och sjukvårdsregionråd: Ansvar för hälso- och sjukvårdsfrågor, bortsett från primärvården.

Investeringsregionråd: Ansvar för trafikinvesteringar och investeringar som berör fastighets- och servicenämnden. Även ansvarig för färdtjänstfrågor.

Personalregionråd: Ansvar för personalfrågor i regionens verksamheter. Ansvarar också för kulturnämnden.

Emma Nilsson

Socialdemokraterna i Region Stockholm