Stockholm är ingen modelljärnväg

Pressmeddelande från Socialdemokraterna i Stockholms läns landsting 2009-11-24

Stockholm är ingen modelljärnväg Idag inleds det sista budgetfullmäktigesammanträdet i landstinget den här mandatperioden. Då summeras den borgerliga trafikpolitiken. Nya Karolinska universitetssjukhuset behöver en tunnelbana. Av detta blir det inget utan istället en spårväg som bara täcker en femtedel av transportbehovet. Moderaterna lovade byggstart för Spårväg Syd inom ett par år. Av detta blir det inget, och den lilla slant som är avsatt för projekteringskostnader får Södertörnsborna betala själva genom uppskjutna arbeten på Huddingevägen. Det Stockholmarna får istället är en utbyggnad av museispårvägen från Norrmalmstorg till NK, sammanlagt 250 meter. Trots att inga ordentliga förarbeten om resandebehov eller annat gjorts och trots att finansiering saknas. Dessutom deklarerar det moderata trafiklandstingsrådet att den populära tunnelbanan är färdigutbyggd.

– Jag tycker att Moderaternas trafikpolitik mer liknar byggande av en modelljärnväg, som styrs av stundens ingivelse och kompisarnas tillrop, än en seriös politik för Stockholmarnas bästa. Jag tror att Stockholmarna kommer att fälla en hård dom över de löftesbrott och den illa genomtänkta prioritering den borgerliga ledningen i Stockholm gjort i valet nästa höst, säger Lars Dahlberg, oppositionslandstingsråd för Socialdemokraterna.

– Mot den borgerliga lekstugan, står Socialdemokraternas trafikpolitik som skapar förutsättningar för ekonomisk tillväxt. Vi vill ha mer tunnelbana, till att börja med till Nya Karolinska. Vi vill prioritera Spårväg Syd från Älvsjö, över Skärholmen/Kungens kurva ned till Flemingsberg, före NK-Express. Vi vill återinföra den populära enhetstaxan och avskaffa alla krångliga zoner i SL-trafiken, säger Lars Dahlberg.

Julklappstips till det Moderata trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm: * Brio trätåg, 4 raka skenor för 89.90 (köper tomten 313 paket så kan Christer bygga ett 250 meter långt spår, lika långt som NK Express men med en prislapp på 112 kronor per meter istället för omkring 1 miljon kronor per meter som NK Express kostar)

Presskontakt: Ida Strutt, pressekreterare, 070-737 39 38, ida.strutt@politik.sll.se

www.socialdemokraterna.se/stockholm