Stockholm behöver 10 miljarder

Pressmeddelande från Socialdemokraterna i Stockholms läns landsting 2008-09-19

Stockholm behöver 10 miljarder Stockholm behöver minst tio miljarder kronor från regeringen för att genomföra de mest akuta investeringarna i spårbunden kollektivtrafik. Socialdemokraterna var överens med de borgerliga partierna i Cederschiöldsförhandlingarna om vilka investeringar som bör komma i närtid. Men samma borgerliga partier i regeringsställning har nu meddelat att det inte blir ett enda öre till de projekten.

—Moderaterna i Stockholm gick ut och sade sig vara nöjda när regeringens närtidssatsning kom. Samtidigt som Stockholm inte fick en enda ny krona till spår. Det vi tidigare varit eniga om är en lista med projekt där vi skulle behöva omkring tio miljarder i statsbidrag de närmaste åren. Det är därför tio miljarder till Stockholm jag förväntar mig när infrastrukturpropositionen presenteras, säger Lars Dahlberg, oppositionslandstingsråd för socialdemokraterna.

—Vi i Sundbyberg har planerat stora bostadsprojekt under förutsättning att Tvärbanan till Solna Kista ska byggas. Nu hotas utbyggnaden av regeringens ovilja att investera i Stockholm och det kan bli ett väldigt dåligt läge för oss, säger Jan Jogell, kommunalråd i Sundbybergs stad.

Fakta: Projekt Totalkostnad Statsbidrag (50%) Tvärbana Solna CC* (Byggstart 2009), Kostnadsläge 2008 enligt SL 2900 mkr 1450 mkr Fordon och depå, CC 650 mkr 325 mkr Saltsjöbanan CC (Byggstart 2010), Kostnadsläge 2008 enligt SL 4700 mkr (+ ev 500 mkr) 2350 mkr (+ ev 250 mkr) Roslagsbanan CC (Byggstart 2010), Prisnivå 2007 enligt CC 2000 mkr 1000 mkr Fordon och depå, CC 2000 mkr 1000 mkr Fordon och depå, CC 570 mkr 285 mkr Tvärbana Kista CC (Byggstart 2012), Prisnivå 2007 enligt CC 2250 mkr 1125 mkr Fordon och depå, CC 500 mkr 250 mkr Tvärbana Universitetet CC (Byggstart 2013 eller senare), Prisnivå 2007 enligt CC 2000 mkr 1000 mkr Spårväg Syd CC (Byggstart 2013 eller senare), Prisnivå 2007 enligt CC 3000 mkr 1500 mkr Totalt: 20 570 – 21 070 mkr 10 285 - 10 535 mkr * CC = i enlighet med överenskommelserna i Cederschiöld-förhandlingen

Mer detaljerad lista finns i elektronisk bilaga, längst ned i mejlet.

Presskontakt: Ida Strutt, pressekreterare hos Lars Dahlberg, 070-737 39 38, ida.strutt@politik.sll.se Jan Jogell, kommunalråd i Sundbyberg, 070-826 83 85, jan.jogell@sundbyberg.se