Stockholm läns landstings resursslöseri – stöld ska polisanmälas!

Pressmeddelande från Socialdemokraterna i Stockholms läns landsting 2010-04-30

Stockholm läns landstings resursslöseri – stöld ska polisanmälas!

Under den senaste tiden har det i media uppmärksammats olika typer av resursslöseri med skattepengar. Många gånger är de utstuderade som t.ex. försäljningar av skattebetalarnas egendom till underpris. Men nu ser vi alltfler fall av misstänkt fusk och stöld. T.ex. har Dagens Nyheter (DN) tidigare uppmärksammat att ett bussföretag har fifflat med falska fakturor till SL. Enbart under 2009 har upptill 733 extraturer som aldrig körts fakturerats till SL. Det innebär enligt DN närmare 2,4 miljoner kr i felaktiga utbetalningar.

Idag avslöjades att tre privata vårdföretag i Stockholm tagit betalt för vård de inte utfört (enligt DN har ett av företagen redan tvingats betala tillbaka 2 miljoner kr. Uppgifter om hur utbrett fusket totalt är ännu okända.)

– Nu måste resursslöseriet stoppas! Stockholms läns landsting slösar stora pengar som kunnat användas till att höja kvalitén i vården, säger Ilija Batljan, kandidat till finanslandstingsråd för Socialdemokraterna.
– Jag kräver att man stoppar slöseriet och ett utav verktygen som man behöver pröva är direkt polisanmälan av misstänkt fusk eller stöld, fortsätter Ilija Batljan.
– Vi betalar hög skatt i Stockholm läns landsting för att få en hög kvalité i vården och då ska våra pengar inte gå till fifflare, säger Ilija Batljan.
– När jag möter seriösa privata företag är de själva irriterade hur mycket arbete som läggs på upphandlingar som ingen följer upp, avslutar Ilija Batljan.

Presskontakt: Malin Appelgren, pressekreterare, 070-737 41 64, malin.appelgren@politik.sll.se www.socialdemokraterna.se/stockholm