Stockholm stads miljonblåsning av SL

Pressmeddelande från Socialdemokraterna i Stockholms läns landsting 2010-05-18

Stockholm stads miljonblåsning av SL På mindre än ett års tid har kostnader för Spårväg City skjutit i höjden. Onsdagen den 13 maj valde SL att offentliggöra tidigare sekretessbelagda uppgifter som visar att prislappen för Spårväg City kräver ett kraftigt tillskott i kassakistan på 60 miljoner kronor. Huvuddelen av fördyringarna går dessutom att koppla till åtgärder som Stockholm stad krävt, samtidigt som den borgerliga majoriteten inte bidrar med en enda krona till spårvägsprojektet.

– Stockholm stad ställer krav på ytterliggare kostnadsinvesteringar men vältrar ogenerat över kostnaderna på SL som de i allra högsta grad bidragit till. De blåser därmed SL på miljontals kronor genom att ställa höga krav utan att ta något som helst kostnadsansvar. , säger Lars Dahlberg, oppositionslandstingsråd för Socialdemokraterna.

– Spårväg City är ett borgerligt prestigeprojekt som är slarvigt underbyggt där önskan om att klippa band före valet i höst varit viktigare än att ta ett ekonomsikt ansvar. De kostandsökningar vi nu ser hade kunnat förutses och undvikas med bättre planeringsförutsättningar och en rimlig tidsplan. Det enda rimliga är nu att staden tar samma ansvar för kringkostnader som är brukligt när SL investerar i ny kollektivtrafik, säger säger Lars Dahlberg, oppositionslandstingsråd för Socialdemokraterna.

Presskontakt: Malin Appelgren, pressekreterare, 070-737 41 64, malin.appelgren@politik.sll.se

www.socialdemokraterna.se/stockholm