Stockholmarna vill ha mer T-bana samtidigt uteblir (M)- besked om Hagastaden

Enligt en mätning i DN STHLM vill mer än varannan stockholmare bygga ut tunnelbanan. Socialdemokraterna  gläds åt det ökade stödet och hoppas att det kommer få Moderaterna att släppa sitt motstånd mot att bygga tunnelbana till Hagastaden. Fram till 2009 fanns samsyn kring behovet av tunnelbana till den nya stadsdelen och sjukhuset. Men Moderaterna stoppade då en noga utredd och samhällsekonomiskt lönsam tunnelbana för att utreda redan utdömda spårvägsalternativ.

-       Mätningen i DN visar likt Handelskammarens rapport ”SWOT Sthlm 2012” ett enormt stort stöd för Socialdemokraternas linje att bygga ut tunnelbanan. Trafiklandstingsrådet Christer Wennerholm säger till DN att han ser fördelarna med tunnelbana. Det uttalandet stämmer dock inte överens med moderaternas förda politik. Byggstoppet till Hagastaden rimmar illa med såväl företagarnas som stockholmarnas önskemål, säger oppositionslandstingsrådet Erika Ullberg.

-       Om Moderaterna verkligen menar allvar med att bygga ut tunnelbanan vore en bra start att sätta igång med arbetet med tunnelbana till Hagastaden. Vanligtvis ligger tunnelbaneutbyggnader långt fram i tiden men för tunnelbana till Hagastaden är situationen annorlunda. Delar av utgrävningen är redan förberedd i samband med bygget av Citybanan. Om det vore uppe till Socialdemokraterna skulle bygget redan vara igång. Vi har full finansiering klar, säger Erika Ullberg.

Socialdemokraterna  som sedan ett år tillbaka driver en seminarieserie om tunnelbanan bjuder på fredag den 5 oktober in till ett fjärde seminarium på det aktuella temat –tunnelbana till Hagastaden. Se inbjudan i bifogad fil.

Malin Appelgren, pressekreterare, 070 - 737 41 64, malin.appelgren@politik.sll.se