Svidande patientkritik mot sjukhusmaten

Pressmeddelande från Socialdemokraterna i Stockholms läns landsting 2009-09-10

Svidande patientkritik mot sjukhusmaten En expertrapport från Karolinska Universitetssjukhuset baserat på en patientenkät, ger idag svidande kritik mot den upphandling av sjukhusmaten som det ansvariga landstingsrådet Maria Wallhager (FP) genomfört. Socialdemokraterna ges rätt i sin kritik av att det framför allt är de patienter som vårdas lång tid på sjukhus som drabbas av den dåliga maten. Expertrapporten menar också, precis som Socialdemokraterna krävt, att det bör finnas kompletterande produktionskök på alla sjukhus.

– Jag blir bedrövad när jag får bekräftat att det är långliggarna och de svårast sjuka på sjukhusen som är minst nöjda med maten. Det är ju för de patienterna som maten är allra viktigast för hälsa och tillfrisknande. Både patienter och personal säger att såväl matens kvalitet och serveringsform "inte anses befrämja hälsa och tillfrisknande", säger Ingela Nylund Watz, oppositionslandstingsråd för Socialdemokraterna.

– Den politiker som är ansvarig är för detta tragiska och fullständiga misslyckande är Maria Wallhager. Nu måste hon ta konsekvenserna av alla sina misstag och genast avgå, säger Ingela Nylund Watz.

Några av kritikpunkterna i rapporten: ? Maten anses inte av patienter och personal befrämja hälsa och tillfrisknande.
? Majoriteten av frågorna kring t ex variation av maträtterna, smak, doft, kryddning och matens utseende fick underkänt av patienterna.
? Många patienter anser det ovärdigt att bli serverade maten ur den svarta plastbyttan och rapportförfattarna konstaterar att det därmed inte anses vara förenligt med Stockholms läns landstings värdegrund.
? Matkonceptet upplevs av såväl patienter som personal som otillfredsställande både vad gäller matens kvalitet och serveringsform.

Tidigare expertrapporter från Sveriges Kommuner och Landstings chefsjurister samt konsultfirman Deloitte har beskrivit de omfattande brister som upphandlingens formella del varit behäftat med. Bland annat konstaterar SKL-rapporten att upphandlingen brutit mot både kommunallagen och demokratiska principer.

"Utvärdering av nytt enportionssystem på Karolinska Universitetssjukhuset och Södertälje sjukhus" finns bifogad som en pdf-fil längst ned i mejlet.

Läs SKL:s och Deloittes tidigare rapporter här: http://sll.se/upload/nyheter/SKL-granskningen.pdf http://sll.se/upload/nyheter/Deloitte-granskningen.pdf

Presskontakt: Ida Strutt, pressekreterare, 070-737 39 38, ida.strutt@politik.sll.se

www.socialdemokraterna.se/stockholm