Två nya gynmottagningar öppnas i Järfälla och Handen

I Region Stockholms budget för 2026 avsätter Mittenkoalitionen och Vänsterpartiet 35 miljoner kronor per år för att öppna två nya gynekologimottagningar, en i Järfälla och en i Handen. Satsningen är ett viktigt steg för att förbättra tillgängligheten till kvinnosjukvård i hela länet.
– Kvinnor i Järfälla och Haninge ska inte behöva åka genom halva länet för att gå till gynekologen. Det här var ett av Socialdemokraternas viktigaste vallöften. Jag är stolt över att vi nu kan leverera på det tillsammans med Mittenkoalitionen och Vänsterpartiet, säger Talla Alkurdi (S), hälso- och sjukvårdsregionråd.
De tidigare mottagningarna i Järfälla och Haninge stängdes 2019, vilket har lett till att många kvinnor i dessa områden tvingats resa långt för att få vård. I södra länet finns idag ingen gynmottagning mellan Globen och Nynäshamn – en situation som nu ska rättas till.
Mottagningarna kommer att drivas av Södersjukhuset respektive Danderyds sjukhus. Lokaler i både Järfälla och Handen är under utredning, och verksamheterna beräknas kunna öppna inom 9–15 månader beroende på lokalval.
Utöver nyetableringarna har Mittenkoalitionen även höjt ersättningen till den gynekologiska vården med 30 miljoner kronor, den första höjningen någonsin. Samtidigt har kraven på vårdgivare skärpts för att höja kvaliteten och motverka oegentligheter.
– Det handlar om att kvinnor ska kunna få vård i tid, men också om att de ska kunna lita på att den är trygg och säker, säger Talla Alkurdi (S), hälso- och sjukvårdsregionråd.
Presskontakt:
Joakim Spångberg
Presstrateg för Socialdemokraterna i Region Stockholm
070-737 33 07