Utveckla SL:s kundtjänst – sälj inte ut

Pressmeddelande från Socialdemokraterna i Stockholms läns landsting

2008-04-22

Presskontakt Ida Strutt Pressekreterare 070-737 39 38

Utveckla SL:s kundtjänst – sälj inte ut Idag beslutar SL:s styrelse om huruvida man ska utreda utförsäljning av flera av SL:s verksamheter, bland annat kundtjänsten. Socialdemokraterna tycker inte att det kan beslutas av SL:s styrelse utan vill istället att landstingsfullmäktige ska fatta beslutet.

—Om vi ska sälja ut offentligt ägd verksamhet till privata företag så kan inte vi i SL:s styrelse bestämma det själva. Frågan måste till de direkt folkvalda i landstingsfullmäktige. Det här är ett beslut som handlar om mångmiljonbelopp, och en utförsäljning kan inte ändras. Därför måste beslutet fattas så nära medborgarna som möjligt, säger Lars Dahlberg, socialdemokratiskt oppositionslandstingsråd.

—Den borgerliga majoriteten funderar bland annat på att sälja ut hela SL:s kundtjänst. Det tror jag vore väldigt olyckligt. Jag vill istället att vi ska utveckla kundtjänsten så att vi kan använda alla synpunkter som stockholmarna har på kollektivtrafiken och göra SL ännu bättre, säger Lars Dahlberg.