Vårdval Stockholm lockar oseriösa företagare

Pressmeddelande från Socialdemokraterna i Stockholms läns landsting 2008-08-29

Vårdval Stockholm lockar oseriösa företagare Nu har det första fallet av en auktorisation av en oseriös vårdföretagare avslöjats i Svenska Dagbladet. Ett företag, Doktorn och Co, med flera konkurser bakom sig har etablerat sig i Gamla Stan under ett nytt företagsnamn, Gamla Stans Vårdcentral AB.
– Ett vårdval med fri etablering där företagen får fri dragningsrätt på skattemedel lockar förstås till sig oseriösa aktörer. Det måste balanseras med en väl fungerande granskning men så är uppenbarligen inte fallet inom Vårdval Stockholm, säger Ingela Nylund Watz

Ett vårdföretag som auktoriseras inom Vårdval Stockholm måste ha ekonomisk stabilitet enligt landstingets regelbok. Men kontrollen av detta i landstinget är inte lika skarp som vid upphandlingar.

– Frågan är idag om det är ännu fler oseriösa vårdgivare som börjat verka inom landstinget. Den borgerliga majoriteten i landstinget måste nu göra en total översyn av de auktoriserade vårdföretagen för att garantera att det inte finns andra fall, säger socialdemokratiska gruppledaren Ingela Nylund Watz.

– Moderaterna har lovat att 40 nya vårdcentraler ska öppna under året, men det har gått trögt. Då är det klart att kontrollen inte blir lika viktig i jakten på att uppfylla målet. Filippa Reinfeldt som är ansvarig för vårdvalsreformen får nu visa att hon sätter patienternas säkerhet framför det oseriösa företaget och sina egna yviga löften och säga upp auktorisationen, fortsätter Ingela Nylund Watz.

Den borgerliga majoriteten har hittills visat sig splittrad om vilka krav man ska ställa. Marie Ljungberg Schött (m) tycker att kontrollen fungerat bra, medan det biträdande sjukvårdslandstingsrådet Birgitta Rydberg (fp) tycker det hela är oacceptabelt enligt Svenska Dagbladet idag.

– Som vanligt duckar sjukvårdslandstingsrådet Filippa Reinfeldt när konsekvenserna av vårdvalsreformen visar sig. Men det är dags för henne att visa om hon står på patienternas eller vårdföretagens sida, avsluta Ingela Nylund Watz.

Presskontakt: Magnus Ljungkvist, pressekreterare, 070-737 41 74, magnus.ljungqvist@politik.sll.se