Vårdval Stockholm:Sista chansen till bred uppgörelse

Pressmeddelande från Socialdemokraterna i Stockholms läns landsting

2007-11-27

Presskontakt Magnus Ljungkvist 070-737 41 74

Vårdval Stockholm Sista chansen till bred uppgörelse Socialdemokraterna sträcker ut sin hand till förhandlingar om vårdval Stockholm under landstingets budgetfullmäktige.
– Vi vill ge moderaterna och deras allierade en chans till en bred överenskommelse, men då krävs att de tar social hänsyn, säger Ingela Nylund Watz.

Vårdval Stockholm har fått massiv kritik från vårdprofessionen och forskningen sedan förslaget presenterades. Landstingets egna beräkningar visar att reformen innebär en stor omfördelning av resurser. Omfördelningen sker från områden med stora vårdbehov som Fittja och Högdalen till områden med små som Äppelviken och Östermalm. Därför föreslår socialdemokraterna idag att reformen skjuts upp ett halvår för att kunna nå en bred och stabil överenskommelse.

– Det är viktigt att ge patienterna en större valfrihet. Men vi kan aldrig acceptera att det går ut över dem som är i störst behov av vård., säger det socialdemokratiska oppositionslandstingsrådet Ingela Nylund Watz.

– Idag vädjar vi till moderaterna och deras allierade att våga ta ett steg tillbaka för att åstadkomma en bred och stabil överenskommelse som sätter patienterna istället för vårdföretagen i centrum, säger Ingela Nylund Watz.