Vart femte nytt pendeltåg okörbart

Pressmeddelande från Socialdemokraterna i Stockholms läns landsting 2009-02-10

Vart femte nytt pendeltåg okörbart Omkring vart femte nytt pendeltåg av modellen X60 står stilla varje dag på grund av olika fel på vagnarna. Det betyder att pendeltåg för omkring 1,5 miljarder kronor väntar på reparation istället för att användas. Problemen med de nya vagnarna har varit kända för den ansvariga majoriteten under lång tid. Trots detta gör SL:s moderata styrelseordförande Christer G Wennerholm inget för att åtgärda problemen. Nu kräver den socialdemokratiska gruppledaren i SL:s styrelse, Lars Dahlberg, att problemen snabbt åtgärdas.

– Christer G Wennerholm är fullständigt passiv när det gäller att få de nya moderna och bekväma X60-tågen i full drift. Problemen har varit kända länge, men trots att stockholmarna får lida genom att åka med sämre vagnar och SL får betala dyrt så kommer inga åtgärder från moderaterna, säger Lars Dahlberg, oppositionslandstingsråd för socialdemokraterna.

När de nya bekväma X60-tågen står avställda på grund av vagnfel sätter SL istället in gamla vagnar av modellerna X1 och X10. Det betyder att stockholmarna får åka i sämre tåg. Men det betyder också, paradoxalt nog, att SL får betala ett dyrare pris för pendeltågstrafiken eftersom entrepenören Stockholmståg tar dyrare betalt för att köra med X1 och X10 eftersom de kräver mer underhåll.

– Det måste vara enkelt och bekvämt att resa med SL. Bara så kan kollektivtrafiken underlätta människors vardag och göra att fler väljer att resa klimatvänligt tillsammans, säger Lars Dahlberg.

På dagens landstingsfullmäktige kommer Lars Dahlberg ställa frågan: "Tycker du att det är acceptabelt att fler än 20 pendeltågsenheter står kvar i depå varje dag istället för att användas i trafiken?" till det ansvariga landstingsrådet Christer G Wennerholm och på SL:s nästa styrelsemöte den 17 mars lägger Lars Dahlberg också fram en skrivelse med förslag till åtgärder.

Läs mer: Skrivelsen finns bifogad som ett word-dokument längst ned i mejlet.

Presskontakt: Ida Strutt, pressekreterare, 070-737 39 38, ida.strutt@politik.sll.se

www.socialdemokraterna.se/stockholm