Veolia drar sig ur spårvägsprojekt på ockuperad mark

Pressmeddelande från Socialdemokraterna i Stockholms läns landsting 2009-06-09

Veolia drar sig ur spårvägsprojekt på ockuperad mark Lars Dahlberg (S): – En seger för folkrätten! Veolia har beslutat att dra sig ur spårvägsprojektet "Jerusalem Light Railway" som byggs på ockuperad mark i Jerusalem och binder samman israeliska bosättningar. I oktober förra året riktade oppositionslandstingsrådet Lars Dahlberg (S) skarp kritik mot Veolias engagemang i projektet och krävde att företaget skulle backa ur eftersom projektet strider mot internationell rätt. Sedan dess har Veolia och Lars Dahlberg fört en löpande seriös dialog om företagets engagemang i Jerusalem. Dessa samtal har varit en bidragande orsak till att Veolia nu drar sig ur projektet.

– Jag är mycket glad över Veolias beslut. Jag ser det som en seger för de mänskliga rättigheterna. Det här visar att det lönar sig för kommun- och landstingspolitiker runt om i landet att höja sina röster för sociala och etiska krav i upphandlingar av offentliga tjänster. De miljarder som svenska myndigheter, kommuner och landsting köper varor och tjänster för varje år innebär en möjlighet att försöka påverka multinationella företag och göra skillnad när det gäller mänskliga och sociala rättigheter i olika länder, säger Lars Dahlberg, oppositionslandstingsråd för Socialdemokraterna i Stockholms läns landsting.

– När utspelet från (S) kom kontaktade jag tillsammans med vårt huvudkontor i Paris Lars Dahlberg och tog initiativ till en seriös dialog kring projektet i Jerusalem. Det finns flera faktorer bakom beslutet, men dialogen här i Sverige har varit viktig. Veolia tar sitt samhällsansvar var vi än är verksamma. Vi är en seriös aktör i kollektivtrafiken och i de andra branscher som vi är verksamma i, säger Tomas Wallin, VD för Veolia Sverige.

Presskontakt: Ida Strutt, pressekreterare, 070-737 39 38, ida.strutt@politik.sll.se

Gunhild Sällvin, Veolia, 070-207 00 07, gunhild.sallvin@veolia-transport.se

www.socialdemokraterna.se/stockholm