Wennerholm (m) överkörd av Söderlund (m) om Djurgårdslinje

Pressmeddelande från Socialdemokraterna i Stockholms läns landsting

2008-02-21

Presskontakt Ida Strutt Pressekreterare 070-737 39 38

Wennerholm (m) överkörd av Söderlund (m) om Djurgårdslinje Moderaterna i landstinget har blivit överkörda av sina partikamrater i Stadshuset. Stadsbyggnads- och trafikborgarrådet Mikael Söderlund (m) säger med anledning av Djurgårdslinjen att "de närmaste åren får en ny spårvagnslinje vänta. Och jag vill påminna om att staden är väghållare, inte SL"*. Samtidigt försöker trafiklandstingsrådet Christer Wennerholm att forcera fram att illa underbyggt beslut om Djurgårdslinjen i landstinget.

—Det känns inte riktigt seriöst det här. För det första har Christer Wennerholm förkastat hela den utredning som SL:s egna tjänstemän gjort om Djurgårdslinjen och plitat ihop en egen på sin kammare. Det kan bli mycket dyrt för skattebetalarna. För det andra försöker han forcera fram ett beslut om spårväg i Stockholm som staden själv uppenbarligen inte vill ha. I vanliga fall tar det åratal av uppvaktningar från en kommun för att få igenom förslag på mer kommunikationer. Aldrig har jag hört talas om att man vill tvinga på en kommun mer kollektivtrafik, säger Lars Dahlberg, socialdemokratiskt oppositionslandstingsråd.

—Vi i Socialdemokraterna är helt överens om att ge invånarna i Stockholms stad den bästa möjliga kollektivtrafiken. När kommer Moderaterna överens om vad de vill? undrar Lars Dahlberg.

Idag fattar Strategiska utskottet i Stockholms läns landsting beslut om finansiering av utbyggnad och trafikering av spårväganläggning. Socialdemokraterna lägger då fram ett yrkande där man underkänner den bristande hanteringen av Djurgårdslinjen, det bristfälliga underlaget, stadens ovilja att vara med på projektet samt de stora ekonomiska riskerna som projektet innebär.

* "Två spårjättar slåss om Djurgårdslinjen", Dagens Nyheter 27/12 2007, Del A, s 21.