Wennerholm (M) skriver ofinansierade önskelistor

Pressmeddelande från Socialdemokraterna i Stockholms läns landsting 2010-08-03

Wennerholm (M) skriver ofinansierade önskelistor Moderaterna i Stockholms läns landsting sprider ofinansierade löften omkring sig. Senast igår gav trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm (M) ett vallöfte om att Moderaterna ska byta ut 4:ans buss mot spårvagn, trots att finansieringen inte är löst. Samtidigt saknas pengar till flera angelägna satsningar som det finns politisk enighet om i Stockholmsöverenskommelsen.

- Spårväg City eller som man säger i folkmun, NK-express, har blivit åtskilliga miljoner dyrare för skattebetalarna på grund av Wennerholms oseriösa hantering av byggprojektet. Nu riskerar skattebetalarna att luras in i en ny soppa när Wennerholm ger ofinansierade löften som antingen inte blir av eller som saknar seriösa ekonomiska beräkningar, säger Lars Dahlberg, oppositionslandstingsråd för Socialdemokraterna.

De rödgröna partierna är överens om att satsa 10 miljarder mer än de borgerliga på investeringar i kollektivtrafiken i Stockholm. Det innebär finansiering av fler projekt i Stockholmsöverenskommelsen, projekt som det finns bred politisk enighet om att genomföra. I korthet handlar det om Spårväg Syds etapp 1, Roslagsbanans etapp 2 med upprustning och mer dubbelspår som ger tiominuterstrafik, samt dubbelspår mellan Barkarby och Tomteboda som möjliggör tiominuterstrafik i hela pendeltågstrafiken.

- Med den stora rödgröna satsningen får Stockholmsregionen bättre förutsättningar att möta befolkningsökningen och klimatutmaningen. Mot vår satsning står Wennerholms ofinansierade spårvagnsdrömmar. Stockholmarna förtjänar bättre, avslutar Lars Dahlberg.

Fakta: ? Så sent som i maj 2010 tvingades SL besluta om att tillföra 60 miljoner kr extra när budgeten sprack för projektet NK-express ? Etapp 1 av NK-express innebär ca 230 meter ny spårväg och kommer att kosta minst 250 miljoner kronor. Det blir omkring 1 miljon kronor per meter.

Presskontakt: Malin Appelgren, pressekreterare, 070-737 41 64, malin.appelgren@politik.sll.se

www.socialdemokraterna.se/stockholm