S-budget: Dina behov före vårdbolagens intressen

Idag presenterar Socialdemokraterna i landstinget sitt budgetförslag för 2018. En satsning på 200 miljoner kronor på att säkerställa bemanning och kunna öppna stängda vårdplatser i akutsjukvården och 100 miljoner kronor mer än Alliansen till vårdcentraler, fyra nya närsjukhus i Handen, Tumba, Barkarby och Skärholmen och en ny vårdmodell ”Vårdsamverkan Stockholm” är några av förslagen i budgeten.

I mer än tio år har Stockholms läns landsting styrts av allianspartierna. Trots att de haft ekonomiska förutsättningar som andra landsting bara kan drömma om har Stockholmsvården stora utmaningar. Larmen duggar tätt från patienter, vårdpersonal och forskare. Alliansens ensidiga fokus på privatiseringar genom så kallade vårdval har utarmat den övriga vården på resurser och skapat ett vårdsystem som är dyrt för skattebetalarna och splittrat och krångligt för många patienter. Socialdemokraterna i Stockholms läns landsting presenterar idag en ekonomisk ansvarsfull budget som innebär bättre vård och öppnade vårdplatser.

– I kontrast till Alliansens ensidiga fokus på privatiseringar lägger vi en budget för förändring. Vårdens pengar ska gå till vård. Vi styr om resurser från dyra uppsplittrande privatiseringar, byråkrati, och konsulter till själva vården och personalen. Fler vårdplatser måste öppnas för de svårast sjuka barnen och äldre som nu far illa i lång väntan på akutmottagningar, säger Erika Ullberg (S), oppositionslandstingsråd i Stockholms läns landsting.

Socialdemokraterna i Stockholm läns landsting vill satsa 200 miljoner kronor mer än Alliansen för att redan nästa år ta itu med krisen i akutsjukvården och för att öppna de stängda vårdplatserna. Idag finns över 500 stängda vårdplatser på grund personalflykt från vården. För att säkerställa bemanningen krävs en förbättrad arbetsmiljö i form av flexiblare arbetsscheman för personalen i akutsjukvården, bättre löneutveckling och betald vidareutbildning för vårdpersonalen.

En satsning på 250 miljoner kronor, 100 miljoner mer än Alliansen, föreslår vi till vårdcentralerna i länet för att öka tillgängligheten för patienterna. En helt ny vårdmodell som fokuserar på dina behov som patient före vårdbolagens intressen föreslås - Vårdsamverkan Stockholm - och omfattar fler än femton förslag för att åstadkomma detta. Viktigast är att ge vårdcentralerna ett tydligare helhetsansvar för patientens vård. Som listad patient vid en vårdcentral ska du automatiskt tilldelas en Egen vårdansvarig (EVA) som ska vara din förstahandskontakt i vården och leda dig rätt i vårdsystemet.

– Vi sätter dina behov före vårdbolagens intressen. Vi avskaffar dyra vårdval som splittrat upp vården. Vi vill se mer samarbete istället för konkurrens. Vår vårdmodell bygger på enkelhet, valfrihet och ansvar. Din EVA (egen vårdansvarig) ska ge dig en trygg, sammanhållen och tydlig resa i vården. EVA ska följa upp din vård vid vårdcentralen som i vår skuggbudget får ökade resurser, säger Erika Ullberg (S) oppositionslandstingsråd i Stockholms läns landsting.

Socialdemokraterna föreslår oförändrad skatte och finansierar föreslagna satsningar genom ett besparingsprogram för konsulter och hyrpersonal, en minskad central förvaltning och genom att föra över resurser från kostsamma vårdval till akutsjukvården. Vårdvalens kostnader har stigit med närmare 1,4 miljarder kronor mer än övrig vård och vi föreslår därför besparingar inom vårdvalen på 300 miljoner för 2018. En besparing på landstingets kostsamma användning av konsulter skulle ge 200 miljoner kronor mer än Alliansens budgetförslag och en minskning av hyrpersonal och central förvaltning ger ytterligare 180 miljoner kronor. De sammanlagda besparingarna i vår budget uppgår till 750 miljoner kronor jämfört med Alliansens budget för 2018.

För ytterliggare info kontakta:

Göran Gutiérrez-Aranda

Pressekreterare, 070- 737 35 34, goran.gutierrez-aranda@politik.sll.se