Restaurang Mosebacke Etablissement i ny skepnad

Restaurang Mosebacke Etablissement byter nu koncept och fokuserar på vegetariska rätter, med möjlighet att välja kött och fisk som tillbehör. Dessutom har lokalen genomgått en renovering för att förvandlas till en skön blandning av modern bistro och sekelskiftsrestaurang.

Södra Teaterns restaurang Mosebacke Etablissements nya matkoncept har fokus på vegetarisk mat med möjlighet att välja kött och fisk som tillbehör. Menyn består av ett stort antal mellanrätter som kombineras efter tycke och smak. Köket utlovar inte ett lågt kaloriinnehåll utan presenterar stolt en vegetarisk version av comfort food. Här finns dessutom en välsorterad ekologisk vinlista.

I samband med lanseringen av det nya matkonceptet har även restaurangen fått en ansiktslyftning. Koncept Stockholm har varsamt renoverat lokalen med ambitionen att förvandla den till en skön blandning av modern bistro och sekelskiftsrestaurang. Den vackra byggnadens historia förmedlas i materialval, kulör och form. Bland annat är mönstret i lokalens trädörrar ett återkommande inslag runt om i restaurangen. Ett grönt kakel, som för tankarna till början av förra århundradet, finns även som en detalj i lokalen. Vackra lampor med kupa, klassiska bistrostolar med rundad rygg och detaljer i mässing gör också sitt till den nya känslan och upplevelsen. Den oslagbara utsikten blir en vacker fond när tidigare avskärmningar från fönster tas bort.

Vi vill att Mosebacke Etablissement ska bli Södermalms nya vardagsrum, med en avslappnad och hemtrevlig atmosfär där alla känner sig välkomna. Restaurangen ska vara en destination i sig oavsett vad som händer på våra scener. Men självklart fylls huset, som vanligt, med konserter, stand-up och gränsöverskridande scenkonst. Målet är att bli en älskad kvarterskrog för både Stockholmare och besökare från när och fjärran, säger Ingmari Pagenkemper, vd och konstnärlig ledare Södra Teatern.

Mosebacke Etablissement har öppet för middag tisdag-lördag 17:00-23:00. Lunch måndag-fredag 11:00-14:00 och brunch med livejazz lördag och söndag 11:00-16:00.

Lena Törner, PR-ansvarig, Södra Teatern
lena.torner@sodrateatern.com