EU stöttar OnceMore och Lenzing med 10 miljoner euro

EU:s LIFE-fond har beviljat ett stöd om 10 miljoner euro till Södra och Lenzing för att skala upp OnceMore®, världens första storskaliga process för återvinning av textil av blandmaterial. Summan är det största finansieringsbeloppet någonsin för textilåtervinning och kommer leda till nya industriinvesteringar.

EU:s LIFE-fond har beviljat ett anslag till Södras och Lenzings projekt LIFE TREATS (Textile Recycling in Europe AT Scale) om 10 miljoner euro, motsvarande cirka 115 miljoner kronor. Det största finansieringsbeloppet någonsin för textilåtervinning inom fonden.

I projektet arbetar Södra och Lenzing tillsammans med mångårig erfarenhet, kunskap och teknik för att vidareutveckla den unika OnceMore-processen och öka textilåtervinningen. EU:s nya anslag betyder nu att detta arbete kan intensifieras ytterligare och att OnceMore-processen vid Södras bruk i Mörrum skalas upp.

Ökar hanteringen till 50 000 ton
Den nya anläggningen, som kommer att byggas, kommer öka hanteringen av blandat textilavfall med olika färger och material från 2 000 ton till 50 000 ton per år. Detta för att årligen producera 60 000 ton textilmassa. Textilmassan består av 50 procent återvunnet innehåll och 50 procent förnybar skogsråvara från Södras hållbara familjeskogsbruk i Sverige.

– I dagsläget återvinns endast en procent av allt textilavfall i världen, vilket skapar en enorm miljöbelastning. Med hjälp av den här betydelsefulla finansieringen är Södra och Lenzing redo att skapa en effektiv lösning när det gäller kemisk textilåtervinning och öka vårt bidrag till den cirkulära ekonomin, säger Åsa Degerman, chef för OnceMore® på Södra.

– Som det första storskaliga projektet i sitt slag kommer LIFE TREATS att öppna nya cirkulära affärsmöjligheter och öka andelen återvunna fibrer som används i nya kläder, säger Sonja Zak, chef för Textile Sourcing & Cooperations på Lenzing Group.

Projektet startar under juni 2023 och pågår i fyra och ett halvt år. Det kommer möjliggöra hantering av olika komplexa konsumentfärgade textilier som innehåller en blandning av bomull, polyester och andra material, inklusive elastan – något som i dag inte är möjligt.

Elva kilo textilavfall per person - bara en procent återvinns
Projektet kommer ge ett bidrag till EU:s handlingsplan för den cirkulära ekonomin genom att hindra stora volymer färgat och blandat textilavfall från downcycling, deponering eller förbränning. 5,8 miljoner ton textilavfall genereras i dag inom EU varje år, vilket motsvarar elva kilo per person. Konsumtionen förutspås öka med 60 procent till 2030 jämfört med idag**.

Intressenter från hela den textila cirkulära värdekedjan är delaktiga i projektet. Allt från råvara till tillverkning, distribution, insamling och återvinning. LIFE administreras genom europeiska genomförandeorganet för klimat, infrastruktur och miljö (CINEA).

–  Att ta itu med textilavfallsproblemet kräver ett systematiskt tillvägagångssätt tillsammans med tekniska lösningar i industriell skala. LIFE TREATS-projektet möjliggör verklig förändring och minskar textilindustrins negativa miljömässiga och sociala effekter i och utanför EU, säger Sonja Zak.

– Även om det finns högt utvecklade system inom Europa för insamling och sortering av begagnade textilier, är de främst avsedda för andrahandsverksamheten. Kommande lagstiftning som EU:s ramdirektiv om avfall, utökat användaransvar, minskning av andrahandsexportmarknader och en observerad försämring av kvaliteten på insamlade textilier pekar på betydande förändringar i miljön för hantering av textilavfall, säger Åsa Degerman.

Södra och Lenzing erkänner och förbinder sig till avfallshierarkin. Inköpen kommer endast att fokusera på textilier som inte kan återanvändas på annat sätt och strävar därför att ge dessa värdefulla fiberresurser ett högkvalitativt andra liv och förhindra downcycling, deponering eller förbränning.

* EU 2019
** Regeringskansliet (Swedish Government) KN2023/03051 Promemoria May 2023

För frågor, vänligen kontakta:
Åsa Degerman, Chef OnceMore®
Email: asa.degerman@sodra.com

Dominic Köfner, Vice President Corporate Communications & Public Affairs, Lenzing AG, Austria
Phone: ++4 7672 701 2743
Email: media@lenzing.com

Södras presstjänst
Tel: +46 470-890 90
E-post: press@sodra.com

Om Södra
Södra bildades 1938 ur idén om att vi är starkare tillsammans. I dag är Södra Sveriges största skogsägarförening med 52 000 familjeskogsbrukare som medlemmar. Tillsammans äger Södras medlemmar en världsledande industri som förädlar skogsråvaran till förnybara produkter inom massa, trä, byggsystem, flytande bioprodukter och energi. I vår skogsindustri jobbar 3 300 medarbetare och under 2022 omsatte Södra 33 miljarder kronor. Våra produkter exporteras över hela världen och tillsammans bidrar vi till ett naturligare samhälle. Med rötterna i skogen skapar vi framtiden.

Om Lenzing Group
Lenzing Group står för ekologiskt ansvarsfull produktion av specialtextilfibrer tillverkade av den förnybara råvaran trä. Som innovationsledare är Lenzing en partner för globala textil- och nonwoven-tillverkare och driver många nya tekniska utvecklingar. Lenzing Groups högkvalitativa fibrer utgör grunden för en mängd olika textilprodukter, allt från eleganta kläder till mångsidiga jeans och högpresterande sportkläder.

Ansvarsfriskrivning LIFE TREATS
LIFE22-ENV-SE-TREATS – 101113614 medfinansieras av Europeiska unionen. Åsikter som uttrycks är dock författarens egna och återspeglar inte nödvändigtvis Europeiska unionens eller CINEA:s. Varken Europeiska unionen eller den beviljande myndigheten kan hållas ansvariga för dem.