Södra höjer priset på NBSK med 40 dollar till 880 dollar/ton

Södra Cell höjer priset på sin långfibriga marknadsmassa med USD 40 till USD 880/ton. Det nya priset gäller i Europa från och med den 1 oktober.

– Vi vidkänner utmaningarna i spåren av Covid-19, men efterfrågan på vår NBSK har i Europa förblivit stark över sommaren. Vi ser nu även tydliga tecken på återhämtning i Kina. Våra lager är i balans, och när vi nu går in i en period där flertalet aviserade, globala underhållsstopp kommer att minska utbudet av NBSK förväntar vi oss att marknaden stärks. Nuvarande nettopris på NBSK i Europa är inte långsiktigt hållbart varför prisuppgångar är att räkna med, säger Henrik Wettergren, VP Marketing and Sales, Södra Cell.

För mer information, kontakta:
Henrik Wettergren, VP Marketing and Sales Södra Cell,
Telefon: +46 73-069 70 12

Södras presstjänst
E-post: press@sodra.com

Södra grundades 1938 och är Sveriges största skogsägarförening med 53 000 skogsägare som medlemmar. Vi driver ett modernt och ansvarstagande skogsbruk och industrier där vi förädlar råvaran. Omsättningen 2019 var 23 miljarder kronor och antalet anställda 3 100. Genom värdeskapande relationer och långsiktigt agerande visar Södra vägen för nästa generations skogsbruk.