• Södra/

Södra i samarbete med klädjätte – lanserar första OnceMore®-baserade kollektionen

Nu kan du gå klädd i kläder av återvunnen textil och förnybar träfiber från familjeskogsbruket i Götaland. Södra har ingått ett nytt samarbete med den globala klädkedjan BESTSELLER och nu lanseras den första kollektionen av Södras OnceMore® i JACK & JONES butiker.

Södras satsning på OnceMore® – världens första storskaliga process för återvinning av textilavfall av blandmaterial – tar steget in i klädbutiker. Södra har ingått ett samarbete med den globala klädkedjan BESTSELLER och varumärket JACK & JONES, som nu lanserar den första klädkollektionen någonsin baserad på OnceMore®.

Med OnceMore® omvandlas stora volymer använda textilier till nya kläder och textilier – och det är skogen som gör det möjligt. Processen kombinerar vedcellulosa med textilavfall och ger en ren, högkvalitativ textilmassa.

I butik från och med 1 juni
Från och med 1 juni kommer sommarskjortor för män baserade på OnceMore®-massa säljas i JACK & JONES onlinebutiker via jackjones.com. Företaget grundades i Danmark 1990 och säljer sina klädkollektioner i mer än åttahundra butiker i 30 länder, online och genom tusentals partners internationellt.

– Detta är en stor milstolpe för Södra. OnceMore® har vuxit från en idé till en banbrytande process – och nu kommer materialet kunna hittas i garderober världen över. Genom att kombinera återvunnen textil med träfiber från våra 52 000 medlemmars hållbart skötta skogar kan vi skapa en mer cirkulär textilindustri och vi ser fram emot att arbeta tillsammans med BESTSELLER för att uppnå detta, säger Södras vd Lotta Lyrå.

BESTSELLER: Stor potential för cirkulärt mode
Textilen som återvinns i OnceMore® kommer exempelvis från hotell och restauranger, men också från gamla plagg. Det gör det möjligt för textil- och modeindustrin att öka sin återvinning och bidra till ett mer cirkulärt samhälle.

– OnceMore® är en ny och spännande innovation med stor potential. I takt med att tekniken och kapaciteten skalas upp, kan OnceMore® få en mycket positiv effekt. Vi hoppas och förväntar oss att denna OnceMore®-baserade JACK & JONES-kollektionen är en början på ett långsiktigt samarbete för en cirkulär modeindustri, säger Camilla Skjønning Jørgensen, Sustainable Materials & Innovation Manager på BESTSELLER.

För frågor, vänligen kontakta:
Angeline Elfström, Business Development Manager, OnceMore®
Telefon: +4672-583 48 87
Mejl: angeline.elfstrom@sodra.com

Södras presstjänst,
E-post: press@sodra.com

Södra grundades 1938 och är Sveriges största skogsägarförening med 52 000 skogsägare som medlemmar. Södra är också en internationell skogsindustrikoncern med 3 000 medarbetare runt om i världen. Omsättningen 2021 var 27 miljarder kronor. Vi producerar trävaror, pappers- och textilmassa och grön energi. Vi tar vara på alla delar av trädet och utvecklar nya produkter ur den fantastiska råvara som skogen ger. Södra är en världsledande producent av massa och har även en av Europas största sågverksrörelser. Genom värdeskapande relationer och långsiktigt agerande visar Södra vägen för nästa generations skogsbruk.