• Södra/

Södra levererar stabilt resultat och viktiga strategiska beslut under andra kvartalet

Södra redovisar ett stabilt resultat för det andra kvartalet 2024. Under kvartalet har flera viktiga beslut tagits i linje med Södras strategi att öka förädlingsvärdet av träråvaran och göra mer av varje träd.

Under andra kvartalet 2024 uppgick Södrakoncernens nettoomsättning till 7 527 MSEK (7 322), en ökning med 3 procent jämfört med samma period i fjol. Rörelseresultatet var 398 MSEK (464), vilket motsvarar en rörelsemarginal på 5 procent (6). Avkastningen på sysselsatt kapital uppgick till 8 procent (13) och soliditeten uppgick till 60 procent.

– Södra levererar i det andra kvartalet ett stabilt resultat som ligger något över förväntningarna. Resultatet är positivt påverkat av framför allt höga massapriser och god kostnadskontroll, och belastas av högre råvarupriser och kostnader för planerade underhållsstopp i Värö och Mörrum om cirka 275 miljoner kronor, säger Södras vd Lotta Lyrå.

För sågade trävaror präglar den svaga konjunkturen fortsatt marknaden, men till följd av ett lägre utbud har prisbilden upprätthållits. Pappersmassaaffärens resultat påverkas av planerade underhållsstopp, men efterfrågan är fortsatt positiv i relation till utbudet. Effektivitet i världsklass, vårt sätt att jobba med ständiga förbättringar, har under kvartalet genererat förbättringar och effektiviseringar med återkommande årlig effekt om 184 miljoner kronor.

Nya affärer ökar förädlingsvärdet från varje träd

Södras strategi syftar till att maximera värdet av varje träd från våra medlemmars skogar. Under det andra kvartalet har Södra tagit viktiga beslut i den riktningen genom etableringen av två nya affärer; sulfatlignin och tannin.

– Vårt uppdrag är att förädla och förnya skogsgårdens värden. Södra fortsätter att göra mer av varje träd och levererar produkter och lösningar som både bidrar till klimatomställningen och stärker familjeskogsbrukens lönsamhet. Hållbarhet och lönsamhet ska gå hand i hand och det här kvartalet har visat två fantastiska exempel på hur Södra arbetar med just det, säger Lotta Lyrå.

Den satsning på över två miljarder som Södra nu gör för en produktion av sulfatlignin i Mönsterås, beräknas vara i drift 2027 och innebär att Södra blir den största producenten av sulfatlignin i världen. Intresset för sulfatlignin är stort och avtal med kunder finns redan på en stor del av den framtida produktionsvolymen. Investeringen finansieras med egna medel, löpande kassaflöde och stöd från Energimyndigheten. Investeringen i produktion av tannin görs i en produktionslinje i Värö och planeras tas i drift 2026.

Affärsområdenas resultat andra kvartalet 2024
Affärsområdet Södra Skogs rörelseresultat perioden uppgick till 46 MSEK (31).

• Resultatutvecklingen förklaras främst av fortsatt ökande priser och ökad leveransvolym.

Affärsområdet Södra Woods rörelseresultat för perioden uppgick till 128 MSEK (8).

• Resultatutvecklingen förklaras främst av ökade leveransmedelpriser.

Affärsområdet Södra Cells rörelseresultat för perioden uppgick till 380 MSEK (572).

• Resultatutvecklingen förklaras främst av högre massapriser samt prisminskningar på energiprodukter
  • Resultatet för energi- och kemikalieprodukterna var i linje med motsvarande kvartal föregående år. Ökade priser för fasta bränsleprodukter bidrar positivt medan lägre elpriser och priser för flytande bioprodukter påverkar negativt.

Affärsområdet Södra Innovations rörelseresultat för perioden uppgick till på -54 MSEK (-19).

• Resultatutvecklingen mot föregående år är främst påverkad av avskrivningar och lägre resultatandelar i intresseföretag.

Läs mer om Södras investering i produktion av sulfatlignin
Läs mer om Södras investering i produktion av tannin

För mediefrågor, kontakta
Södras presstjänst
press@sodra.com

Södra bildades 1938 ur idén om att vi är starkare tillsammans. I dag är Södra Sveriges största skogsägarförening med fler än 50 000 familjeskogsbrukare som medlemmar. Tillsammans äger Södras medlemmar en världsledande industri som förädlar skogsråvaran till förnybara produkter inom massa, trä, byggsystem, flytande bioprodukter och energi. I vår skogsindustri jobbar 3 400 medarbetare och under 2023 omsatte Södra 29 miljarder kronor. Våra produkter exporteras över hela världen och tillsammans bidrar vi till ett naturligare samhälle. Med rötterna i skogen skapar vi framtiden.