Södra lovar fossilfria transporter år 2030

Södra ska vara fossilfritt senast 2030. Målet fastställdes 2016 när beslut fattades om 15 hållbarhetsmål. Nu stärker Södra det löftet genom att anta utmaningen från Fossilfritt Sverige om fossilfria transporter senast 2030.

- Fossilfrihet och en klimatpositiv verksamhet står högt på Södras agenda. Det är därmed naturligt för oss att skriva under utmaningen från Fossilfritt Sverige och vi hoppas att många fler följer efter, säger Henrik Brodin, projektledare för Ett fossilfritt Södra.

Arbetet med att uppnå fossilfrihet inom Södra är i full gång. Steg på vägen är redan tagna där exempelvis flertalet av Södras anläggningar enbart tankar sina arbetsfordon med fossilfri HVO-diesel* precis som Södras eget åkeri med 24 lastbilar.

- Som en del i en grön näring vill vi vara med och driva förändringen mot ett fossilfritt samhälle. Vår verksamhet har så mycket att erbjuda samhället vad gäller omväxlingen till en bioekonomi. Vi söker därför ständigt efter möjligheter att leverera framtidens lösningar, säger Henrik Brodin.

Södras hållbarhetsmål om fossilfrihet innebär att Södra ska ha en fossilfri produktion senast 2020 och fossilfria transporter senast 2030. Det är ett av Södras 15 hållbarhetsmål och likställt med de finansiella målen. Södra är även med i Ett Fossilfritt Sverige.

*Hydrerad vegetabilisk olja

Faktaruta:
Fossilfritt Sverige är en plattform för dialog och samverkan mellan företag, kommuner och andra typer av aktörer som vill göra Sverige fritt från fossila bränslen. Initiativet samlar kunskapen och viljan i alla samhällssektorer och verkar för att synliggöra det klimatarbete som sker runt om i landet. Målet är att Sverige ska bli ett av världens första fossilfria välfärdsländer. Fossilfritt Sverige arbetar för att påskynda omställningen inte bara för att det är möjligt utan också för att det är ekonomiskt lönsamt.

För kommentarer:
Henrik Brodin, projektledare för Ett fossilfritt Södra,
E-post: henrik.brodin@sodra.com

Södras presstjänst:
E-post: press@sodra.com

Södra grundades 1938 och är Sveriges största skogsägarförening med mer än 50 000 skogsägare som medlemmar. Vi driver ett modernt och ansvarstagande skogsbruk och industrier där vi förädlar råvaran. Genom värdeskapande relationer och långsiktigt agerande visar Södra vägen för nästa generations skogsbruk.

Citat

Fossilfrihet och en klimatpositiv verksamhet står högt på Södras agenda. Det är därmed naturligt för oss att skriva under utmaningen från Fossilfritt Sverige och vi hoppas att många fler följer efter.
Henrik Brodin, projektledare för Ett fossilfritt Södra.