• Södra/

Södra och Filippa K i unikt samarbete – ny klädeskollektion baseras på OnceMore®

I höst kommer det svenska modehuset Filippa K att ha premiär för en kollektion som baseras på Södras unika OnceMore®-material.

OnceMore® från Södra är världens första storskaliga process för återvinning av textil av blandmaterial. På Södras massabruk i Mörrum kombineras textilavfall med träcellulosa från Södras medlemmars ansvarsfulla familjeskogsbruk, vilket ger en högkvalitativ textilmassa. Nu tas nästa steg i utvecklingen och Södra skapar tillsammans med Lenzing, Riopele och Filippa K ett samarbete längs hela värdekedjan.

Med råvara från Södra kommer Lenzing, den globala fiberproducenten bakom TENCEL™, att använda REFIBRA™ för att producera lyocell. Därefter tillverkar portugisiska Riopele tygerna som ingår i en ny kollektion från Filippa K. Det svenska modehuset blir det första varumärket att använda den unika fibern i sin vår-/sommarkollektion 2024, vilken har premiär under hösten 2023.

– Vårt mål är att alltid skapa en bättre produkt än alternativen på marknaden och generera så mycket värde som möjligt från Södras 51 000 medlemmars skogar. Samarbetet mellan OnceMore®, Filippa K, Lenzing och Riopele är ett viktigt steg för att uppnå detta och fortsätta utmana blandfiberavfall för att skapa ett cirkulärt textilsystem, säger Lotta Lyrå, vd för Södra.

Södra, Lenzing, Riopele och Filippa K i unikt samarbete
Det nya partnerskapet är det senaste tillskottet i Filippa K:s engagemang för att hitta cirkulära lösningar och driva förändring inom modebranschen. Mer information om fibern, samarbetet och plaggen kommer under de kommande månaderna.

– Vi är så glada över att vara det första varumärket som utvecklar produkter av den nya textilen som är baserad på OnceMore®-massa med Lenzings REFIBRA-teknik™, med stöd av Riopeles kreativa expertis inom garn- och tygproduktion. Vi gör inte det här på egen hand – att samverka är ett absolut fundamentalt steg för en hållbar omställning av branschen. Det är viktigt för oss på Filippa K att gå samman med likasinnade partners som är innovatörer inom sina egna områden, säger Jodi Everding, hållbarhetchef på Filippa K.

Lenzing: Proaktiva partnerskap möjliggör systemförändring
Robert van de Kerkhof, försäljningschef Fibrer på Lenzing Group, säger:

– Ett företag kan inte lösa den akuta frågan om textilavfall på egen hand. Det är proaktiva samarbeten – som det här – som gör att vi kan komma framåt och förändra systemet i grunden. Vi arbetar hårt för att göra våra branscher ännu mer hållbara och för att driva förändringen av den textila affärsmodellen från linjär till cirkulär. För att denna övergång ska kunna ske behövs ytterligare insatser från hela branschen.

Riopele: Innovation och kreativitet för att skapa en cirkulär framtid
José Alexandre Oliveira, styrelseordförande Riopele, tillägger:

– På Riopele lyckas vi, genom att ha innovation och kreativitet som mål, att förädla en ny fiber till ett hållbart exklusivt tyg med enastående prestanda. Detta samarbete med Filippa K, Lenzing och Södra markerar en viktig milstolpe i vårt pågående engagemang för hållbarhet och visar hur företag med olika bakgrund kan arbeta tillsammans för att skapa en mer cirkulär framtid. Genom detta banbrytande projekt föregår vi med gott exempel på hur mode kan skapas med respekt för människor och planeten.

För frågor, vänligen kontakta:
Angeline Elfström, Business Development Manager, OnceMore
Tel: +46 72-583 48 87
E-post: angeline.elfstrom@sodra.com

Södras presstjänst
Tel: +46 470-890 90
E-post: press@sodra.com

Om Södra
Södra grundades 1938 och är Sveriges största skogsägarförening med 51 000 skogsägare som medlemmar. Södra är också en internationell skogsindustrikoncern med 3 000 medarbetare runt om i världen. Omsättningen 2021 var 27 miljarder kronor. Vi producerar trävaror, pappers- och textilmassa och grön energi. Vi tar vara på alla delar av trädet och utvecklar nya produkter ur den fantastiska råvara som skogen ger. Södra är en världsledande producent av massa och har även en av Europas största sågverksrörelser. Genom värdeskapande relationer och långsiktigt agerande visar Södra vägen för nästa generations skogsbruk.

Om Filippa K
Det svenska modehuset Filippa K har varit pionjärer inom skandinavisk minimalism sedan 1993, med en tidlös och avslappnad sensuell design. Kollektionerna erbjuder en komplett garderob med plagg som balanserar stil och funktionalitet för att möta alla livets tillfällen. Filippa K:s medvetna designstrategi kretsar kring tre hållbarhetspelare – cirkularitet, spårbarhet och påverkan – som möjliggörs av dess samarbeten med externa partners och arbete kring att få hållbarhetsprojekt att växa utanför Filippa K.

Om Lenzing Group
Lenzing Group står för ekologiskt ansvarsfull produktion av specialtextilfibrer tillverkade av den förnybara råvaran trä. Som innovationsledare är Lenzing en partner för globala textil- och nonwoven-tillverkare och driver många nya tekniska utvecklingar. Lenzing Groups högkvalitativa fibrer utgör grunden för en mängd olika textilprodukter, allt från eleganta kläder till mångsidiga jeans och högpresterande sportkläder.

Om Riopele
Riopele grundades 1927 och är en av de äldsta textiltillverkarna i Portugal och ett internationellt namn när det kommer till skapande och produktion av modetyger. Riopele applicerar hållbara metoder genom hela verksamheten och satsar på produktion av högkvalitativa tyger, baserade på naturliga, syntetiska, konstgjorda och återvunna fibrer. Som en ledande textiltillverkare förenar Riopele områdena; R&D, spinning, färgning, tvinning, vävning och efterbehandling och erbjuder ett vertikalt produktionssystem som kan möta de nuvarande kraven från den snabba modeindustrin.