Södra på plats under Almedalsveckan

Passa på att bjuda in oss som föreläsare, paneldeltagare eller besökare under Almedalsveckan. Vi har inte bara visioner om hållbarhet, utan även konkreta exempel på hur vi kan ställa om till ett fossilfritt samhälle baserat på svensk skogsråvara. Södra är en internationell skogsindustrikoncern och Sveriges största skogsägarförening, med mer än 51 000 skogsägare som medlemmar.

Lars Idermark, vd på Södra och tillträdande ordförande i Skogsindustrierna

Lars talar gärna om skogsindustrins framtid, utmaningar på världsmarknaden, globalisering och digitalisering.

E-post: lars.idermark@sodra.com
Lena Ek, ordförande för Södra

Lena talar gärna om äganderätten, skogens klimatnytta och hur vi kan ersätta fossila material med förnybara.

E-post: lena.ek@sodra.com
Gunilla Saltin, affärsområdeschef Södra Cell

Gunilla talar gärna om möjligheterna med träfiber, behovet av kompetensförsörjning utanför storstäderna och industrins bidrag i klimatomställningen.

E-post: gunilla.saltin@sodra.com
Kristina Altner, enhetschef hållbarhet

Kristina talar gärna om att gå från vision till praktik i hållbarhetsarbetet.

E-post: kristina.altner@sodra.com
Gustav Tibblin, medlemschef

Gustav talar gärna om skogspolitiska frågor, biologisk mångfald, äganderätt och skogens betydelse för landsbygdens ekonomi.

E-post: gustav.tibblin@sodra.com
Henrik Brodin, samordnare för ett fossilfritt Södra

Henrik talar gärna om biodrivmedel, hur man går från fossilt till förnybart och behovet av rätt politiska styrmedel.

E-post: henrik.brodin@sodra.com
Maria Baldin, hållbarhets- och kommunikationsdirektör

Maria talar gärna om det nya medielandskapet och vikten av en hållbar kommunikation.

E-post: maria.baldin@sodra.com

Allt Södra gör utgår från trädet. Det är en fantastisk råvara. Full av spännande möjligheter som bara väntar på att förverkligas. Utmaningen är att kunna kombinera vision och innovation på ett fruktbart sätt. Södra har redan påbörjat denna spännande upptäcktsresa. Och tempot kommer att accelerera framöver. Genom ökande satsningar på forskning och utveckling flyttar vi hela tiden fram gränserna för hur den förnybara, återvinningsbara och nedbrytbara skogsråvaran kan användas. Södra utmanar förväntningarna på vad ett skogsföretag är – och skapar därmed värde och tillväxt.

Södra är nästa generations skogsföretag som bidrar till utvecklingen mot ett hållbart samhälle. Vi lever som vi lär. År 2020 är Södras mål att ha en helt fossilfri egen produktion.

För mer information:
Vi finns också tillgängliga för journalister under veckan.
Marcus Svensson, kommunikatör
E-post: Marcus.L.Svensson@sodra.com
Tel: 072-583 45 88

Södra grundades 1938 och är Sveriges största skogsägarförening med mer än 51 000 skogsägare som medlemmar. Vi driver ett modernt och ansvarstagande skogsbruk och industrier där vi förädlar råvaran. Omsättningen 2017 var 20,5 miljarder kronor och antalet anställda 3 400. Genom värdeskapande relationer och långsiktigt agerande visar Södra vägen för nästa generations skogsbruk.