Södra starkt i ett nytt marknadsläge

Södra redovisar ett stabilt resultat för det första kvartalet 2024. Vår samlade konkurrenskraft gör oss starka i det nya marknadsläget och vi fortsätter leverera högt värde till familjeskogsbruket.

Under första kvartalet 2024 uppgick Södrakoncernens nettoomsättning till 7 613 MSEK (8 002), en minskning med 5 procent jämfört med samma period i fjol. Rörelseresultatet var 568 MSEK (1 085), vilket motsvarar en rörelsemarginal på 7 procent (14). Den underliggande lönsamheten har ökat signifikant från föregående kvartal. Avkastningen på sysselsatt kapital uppgick till 9 procent (19) och soliditeten minskade till 63 procent.

Resultatet för det första kvartalet är i linje med förväntat resultat sett till marknadsförutsättningar och omvärldsläget. Resultatet speglar den svaga byggkonjunkturen och minskade tillgången inom råvarumarknaden.

Södras industrier har producerat höga volymer med stabil kvalitet under kvartalet. Därtill har koncernens fortsatta arbete med att skapa effektivitet i världsklass möjliggjort effektivitetsvinster motsvarande 282 miljoner kronor under kvartalet och totalt 1 143 miljoner kronor sedan start.

”Det är nu vi ser styrkan i kooperationen och decennier av strategiska investeringar. Det finns ett stort intresse och behov av skogens produkter och det finns stora möjligheter för den som lyckas använda hela trädet klokt. Med vår starka industristruktur och höga innovationsförmåga skapar vi hållbara produkter för en världsmarknad. Det nya läget på råvarumarknaden, med en större efterfrågan än utbud, påverkar men genom att göra mer av varje träd och skapa maximalt värde av varje träfiber får vi skogen att räcka till mycket. Det kan Södra. Men vi kommer fortsätta utvecklas och vara en drivande marknadsaktör som säkrar skogsgårdens lönsamhet”, säger Lotta Lyrå, vd på Södra.

Södra fortsätter satsa på en konkurrenskraftig industri
Södras uppdrag är att förädla och förnya skogsgårdens värden genom att bland annat säkerställa att våra industrier förädlar råvaran på lönsammast möjliga sätt, genom att hela tiden stärka konkurrenskraften. Familjeskogsbruken spelar även en viktig roll för klimatet och biologisk mångfald, varför vi försätter att fortsätta arbeta med innovation och förändra vårt arbetssätt.

”Att allmänheten ser oss som en ledande kraft inom hållbarhet i branschen bekräftar att vi går i rätt riktning. Vi förstår att varje träd och varje skog spelar en viktig roll för klimatet och den biologiska mångfalden. Genom att bidra till samhällets klimatomställning och säkerställa att skogsgården kan brukas i generationer framöver, lever vi upp till vårt löfte om hållbarhet och ansvar", säger Lotta Lyrå, vd på Södra.

De senaste årens stora omvärldsförändringar som påverkat marknaden för träråvara, samtidigt som efterfrågan på sågade trävaror har mattats av, visar på vikten av en framtidsanpassad industristruktur som kontinuerligt innoverar, investerar och skapar ett ledande erbjudande till kunder och konsumenter. Kvartalets industrikonsolideringen är ett exempel på hur vi kontinuerligt stärker vår position och långsiktiga konkurrenskraft.

För att ytterligare stärka konkurrenskraften genom att göra mer av träråvaran från familjeskogsbruken fortsätter Södra sin satsning inom grön elproduktion och elektrifiering. Med ökande efterfrågan på el i samhället som en del i den gröna omställningen ställs krav på energieffektivitet och en resurseffektiv användning av all energi. Genom att kunna erbjuda produkter med låga klimatavtryck, bibehålla sin positiva energibalans och fortsatt leverera ett grönt elöverskott stärker Södra konkurrenskraften i industrin. Som ett led i arbetet har Södra beslutat att investera i en ny kondensturbin vid Södra Cell i Mörrum och i en eldriven, tung lastbil i den dagliga logistikkedjan för transporter av flis.

Samtidigt som det råder fortsatt en stor osäkerhet på den globala marknaden för skogsråvara har råvaran från familjeskogsbruken haft fortsatt god efterfrågan. Södra ser ett fortsatt högt behov av skogsråvara vilket gynnar skogsgården varför vi har genomfört prishöjningar på timmer och GROT (grenar och toppar).

Affärsområdenas resultat första kvartalet 2024

Affärsområdet Södra Skogs rörelseresultat för perioden uppgick till -15 MSEK (-22).

• Resultatutvecklingen under kvartalet förklaras främst av lägre volymer.

Affärsområdet Södra Woods rörelseresultat för perioden uppgick till -34 MSEK (-34).

• Resultatutvecklingen under kvartalet förklaras främst av lägre utbud av timmer och relativt svag efterfrågan, men visar en förbättring från förgående kvartal vilket främst förklaras av högre leveransmedelpriser och produktionsvolymer.

Affärsområdet Södra Cells rörelseresultat för perioden uppgick till 780 MSEK (1 210).

• Resultatet är lägre än motsvarande kvartal 2023 och förklaras främst av lägre massapriser och högre kostnader för ved. Resultatet visar dock en positiv utveckling från föregående kvartal vilket förklaras av goda leveranser, stigande massapriser och en relativt stark dollar.
  • Resultatet för energi- och kemikalieprodukterna var i linje med motsvarande kvartal föregående år. Ökade priser för fasta bränsleprodukter bidrar positivt medan lägre elpriser och priser för flytande bioprodukter påverkar negativt.

Affärsområdet Södra Innovations rörelseresultat för perioden uppgick till -69 MSEK (-70).

• Resultatet är i linje med motsvarande kvartal föregående år och förklaras främst av ökade kostnader som kompenseras av ökad produktionskapacitet.

För frågor från media, vänligen kontakta Södras presstjänst:

E-post: press@sodra.com

Södra bildades 1938 ur idén om att vi är starkare tillsammans. I dag är Södra Sveriges största skogsägarförening med fler än 50 000 familjeskogsbrukare som medlemmar. Tillsammans äger Södras medlemmar en världsledande industri som förädlar skogsråvaran till förnybara produkter inom massa, trä, byggsystem, flytande bioprodukter och energi. I vår skogsindustri jobbar 3 400 medarbetare och under 2023 omsatte Södra 29 miljarder kronor. Våra produkter exporteras över hela världen och tillsammans bidrar vi till ett naturligare samhälle. Med rötterna i skogen skapar vi framtiden.

Citat

Lotta Lyrå, vd på Södra