Analysguiden: Stark inledning på året med ökande förvärvstempo

Report this content

Förvärvsresan i Soltech fortsätter i ett högt tempo. Under första kvartalet genomfördes fem förvärv och det blir alltmer tydligt att den aggressiva förvärvsstrategin ger utdelning. Analysguiden ser fortsatt ett motiverat värde på 36-39 kronor per aktie.

Stark tillväxt fortsätter trots lågsäsong och pandemi
Första kvartalet fortsätter i samma starka tillväxttema som tidigare för Soltech, där koncernens intäkter ökar totalt 175 procent till 145,2 miljoner kronor (52,8). Särskilt stark var ökningen inom den svenska verksamheten, där intäkterna ökade till 118,1 miljoner kronor (37,8), vilket motsvarar en 212-procentig ökning. Denna starka tillväxt inträffar under ett kvartal som historiskt är något svagt för solenergibolag. Därtill kommer den fortsatta pandemieffekten, som fortsatt påverkar affären. Utan pandemieffekten är uppskattningen att ytterligare 10-15 procent tillväxt hade kunnat uppvisas.

Soltech synonymt med förvärv
I vanlig ordning fortsätter förvärvsresan inom Soltech i högt tempo. Ett kvartal in i året kan nu bolaget uppvisa hela 5 förvärv. Annelunds Tak AB och Ljungs Sedum Entreprenad AB förvärvades under kvartalet, båda takbolag som stärker bolagets växande position inom detta område. Vidare utökade bolaget sitt ägande i Swede Energy och Merasol och äger nu 100 procent av båda bolagen. Mest noterbart är dock förvärvet av Provektor Sweden, det hittills största förvärvet som genomförts. Omsättningen förra året i Provektor låg på 147 miljoner kronor med ett positivt rörelseresultat. Att förvärva ett större elteknikbolag passar väl in i det strategiska fokuset på att kontrollera en större del av värdekedjan och koncernen har nu ett ännu enhetligare erbjudande inom solenergi. Denna position inom elteknik stärktes ytterligare med förvärvet av Rams El i maj, som väntas bidra med 46 miljoner kronor i omsättning under året.

Synergier allt tydligare
Det blir alltmer tydligt att den aggressiva förvärvsstrategin bolaget befinner sig i ger utdelning. Det utökade ägandet i Swede Energy och Merasol tillsammans med de höjda prognoserna gör det tydligt att förvärvsstrategin presterar väl. Ett tydligt tecken på den alltmer sammansvetsade organisationen är prestigeordern som mottagits av från Lustgården Ädelmetallen AB i Jönköping. Här har sex av koncernens bolag tillsammans offererat och vunnit en order på Nordens största fasadintregrerade solcellsanläggning på 3500 kvadratmeter. Helhetsgarantin som bolaget kan erbjuda med det holistiska erbjudandet är utan tvekan en styrka som kommer möjliggör starka konkurrensfördelar på marknaden. Ytterligare en stor order har inkommit efter rapportperioden, där dotterbolaget Swede Energy kontrakterats för att bygga en solcellsanläggning på 3000 kvadratmeter på e-handlaren Matsmarts centrallager i Örebro.

Läs hela analysen här.