Analysguiden: Tre förvärv på ett kvartal borde driva aktien

Tre värdeskapande förvärv på ett kvartal men en minst sagt sömning aktie har inte reagerat. Vi ser en potentiell uppsida i aktien som överskrider 50 procent...

Tidigare i år har SolTech förvärvat Nyedal Solenergi och NP-gruppen. Det totala intäktsbidraget från dessa förväntas av bolaget landa på 120 miljoner kronor för helåret 2019. I går presenterades ett tredje förvärv, Swede Energy Power Solutions AB (SEPS), som förväntas bidra med ytterligare 70 miljoner kronor i intäkter under innevarande verksamhetsår (helåret 2019). Grafen nedan visar det totala förväntade intäktsbidraget från hittills genomförda förvärv:

wysiwyg_image

(Syns inte bilderna? Läs hela kommentaren här).

Som framgår uppgår summan till 190 miljoner kronor, varav Soltechs andel är drygt 110 miljoner kronor. Denna andel motsvarar i sin tur cirka 107 procent av SolTechs redovisade totala nettointäkter under helåret 2018.

Det totala vinstbidraget förväntas också vara positivt om totalt cirka 14 miljoner kronor. SolTechs andel är cirka 8,3 miljoner. Se graf nedan:

wysiwyg_image

En minst sagt sömning aktie har dock inte reagerat på dessa nyheter. Vår bedömning är att SolTech-aktien handlas väl under det motiverade värdet om 14,3 kronor per aktie…före det senaste förvärvet av SEPS. Vi ser en potentiell uppsida i aktien som överskrider 50 procent.

wysiwyg_image

Läs vår senast uppdaterade analys här.

Detta är ett pressmeddelande från Analysguiden.