Analysguiden: Vinnande lag värvar kommande stjärna!?

Samarbete ger Soltech tillgång till distribution via Vattenfall som ser en ljus framtid för integrerade solceller. Detta bör kunna ge en ordentlig skjuts till försäljning av integrerade solceller redan under H1 2020.

Den 19 september meddelade SolTech att bolaget slutit ett distributionsavtal med Kraftpojkarna AB. Samarbetet ger SolTech möjlighet att sälja sina integrerade solcellsprodukter SolTech ShingEl och SolTech RooF via Vattenfall. Lanseringen via Vattenfall är planerad att ske under första kvartalet 2020.

Vattenfall har med stora marknadsföringsresurser tagit en bra bit av marknaden för försäljning av solcellssystem till privatpersoner. Kundundersökningar genomförda av Vattenfall pekar dock på att många hushåll väljer bort solceller då de bedöms som oattraktiva. Därför avser Vattenfall i större utsträckning att satsa på estetiskt tilltalande integrerade solceller – där SolTech ShingEl och SolTech RooF skall vara flaggskeppsprodukterna.

SolTech ShingEl och SolTech RooF är solceller som är integrerade i taket vilket innebär att de båda produkterna ersätter det vanliga takmaterialet och blir design- och konstruktionsmässigt en del av huset. Bild nedan till vänster visar SolTech ShingEl installerade på ett hustak i Vallastaden i Linköping. Till höger är en generisk bild på utanpåliggande solceller.

Syns inte bilden? Läs här.

wysiwyg_image

Över tid tror vi att SolTechs estetiskt tilltalande integrerade solceller kan bli en stjärna i kombination med Vattenfall.

Detta är ett pressmeddelande från Analysguiden.