Anna Kinberg Batra föreslås bli ny styrelseordförande i Soltech Energy

På bolagsstämman i Soltech Energy Sweden AB (publ) som kommer att avhållas den 24 juni, 2020 kommer Anna Kinberg Batra att föreslås som ny styrelseordförande i Bolaget. Bolagets nuvarande styrelseordförande Frederic Telander föreslås sitta kvar i styrelsen som ordinarie ledamot.

VD Stefan Ölander kommenterar:

-        Det känns mycket inspirerande att Anna kommer bli en del av Soltech-teamet. Hennes kompetens och drivkraft är något som kommer att gynna koncernen på flera plan och jag ser verkligen fram emot att börja samarbeta med Anna.

Anna Kinberg Batra kommenterar:

-        Jag ser mycket fram emot att arbeta med entreprenörerna inom Soltech-koncernen och i en bransch som driver viktig samhällsförändring. Inte ens en halv procent av den svenska elen kommer från solen i dag, men ju mer det blir desto snabbare går omställningen till ett hållbart samhälle.

För mer information kontakta:

Stefan Ölander, VD Soltech Energy Sweden AB (publ) Tel: 070-739 80 00. E-post: stefan.olander@soltechenergy.comeller Anna Kinberg Batra. E-post: anna.k.batra@gmail.com

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Soltech Energy Sweden AB (publ) ska offentliggöra enligt EU:s förordning nr 596/2014 om marknadsmissbruk. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg för offentliggörande den 11 maj 2020 kl. 08.30 CET.

Om Anna Kinberg Batra

Anna Kinberg Batra var Moderaternas första kvinna som partiledare och har även bl.a. varit finansutskottets och EU-nämndens ordförande, energipolitisk talesperson, sakkunnig i statsrådsberedningen och ledare för partiets första kontor i Europaparlamentet. Hon har examen från Handelshögskolan i Stockholm och har utöver politiken tidigare bl.a. varit informationschef på Stockholms Handelskammare, projektledare på Universum och Prime, styrelseledamot i Avanza pension, rådgivare till SSE Business Lab samt medgrundare till Nova Talent och Jobline/Monster. I dag arbetar hon som föreläsare, författare och rådgivare till företagsledningar, Sweden-India Business Council och McKinsey & Co. Hon har styrelseuppdrag i Swedish Space Corporation, Collector och SJR samt skriver krönikor i Dagens Industri. I samband med tillträdet köper Anna Kinberg Batra även aktier i Soltech.

Om Soltech Energy Sweden AB (publ) Soltech är en helhetsleverantör som både utvecklar, säljer, installerar och optimerar solenergilösningar för våra kunders behov. I koncernen ingår dotterbolagen Advanced Soltech Sweden AB (publ) där den kinesiska satsningen bedrivs, Soltech Sales & Support, NP-Gruppen, Swede Energy Power Solutions, Merasol, Soldags, Takorama och Fasadsystem. Soltech Energy Sweden AB (publ), handlas på Nasdaq First North Growth Market under kortnamnet SOLT och har cirka 33 000 aktieägare. Bolagets Certified Adviser är Erik Penser Bank. Telefon: 08-463 83 00. Email: certifiedadviser@penser.se. För mer information se: www.soltechenergy.com