Arabiska det mest tolkade språket

Arabiska, somaliska och tigrinja. De språken är, näst efter svenska och engelska, de vanligaste som talas under ett nödsamtal till 112. Fram till sista september i år har SOS Alarm tagit emot 5 765 samtal på 57 olika språk.

– Det finns flera positiva effekter med tolkning av 112-samtal. Den person som ringer nödnumret ges trygghet genom att kunna samtala på sitt eget språk, och
SOS-operatören får bättre stöd för att bilda sig en uppfattning om behovet av hjälp, säger SOS Alarms presschef Linda Bengtsson. SOS Alarm har sedan 2011 möjlighet hantera omkring 200 olika språk med hjälp av ett externt tolkserviceföretag.

De fem mest tolkade språken 2017:

• Arabiska: 2 594 samtal

• Somaliska: 625 samtal

• Tigrinja: 460 samtal

• Dari: 335 samtal

• Persiska: 325 samtal

De mest ovanliga språk som tolkats under 2017:

• Nederländska

• Tjetjenska