Eldens högtid ger kraftig ökning av samtal till nödnumret 112

Alkohol och dåligt omdöme kombinerat med eld och stora folksamlingar är en av orsakerna till en kraftig ökning av samtalen till nödnumret 112 under valborgsmässoafton. Det visar den statistik som SOS Alarm tar fram årligen inför eldens högtid, valborg.

När Sverige firar valborg ökar antalet samtal till nödnumret 112. Högtiden kommer på sjunde plats över de dagar då flest antal anrop besvarades på nödnumret 112 under 2013.

Våren är också en högtid då okontrollerade gräsbränder ökar markant. Därför uppmanar SOS Alarm till stor försiktighet när man eldar i det fria.

- Valborg är en högtid förknippad med fest och firande. Ett generellt högre alkoholintag kombinerat med eldande ger större risk för personskador som kanske skulle kunnat undvikas, säger Johan Hedensiö, verkställande direktör SOS Alarm.

På riksnivå ökar samtalen på valborg mellan 18.00–04.00 med ca 90 % jämfört med samma veckodag en vecka innan.

- Vår ambition är som alltid att den som behöver ska få snabb hjälp och liksom inför andra storhelger har vi planerat in extra bemanning inför valborg. Vår uppmaning är att fira försiktigt och ta hand om varandra, säger Johan Hedensiö.

I bifogad pdf följer länsvis statistik för valborgsmässoafton 2013.

Mer statistik för 2013 kan läsas på www.2013.sosalarm.se/112-i-sverige

Län Valborg 30/4 18.00–04.00 Vanlig lördagsnatt18.00–04.00 Vanlig onsdagsnatt18.00–04.00
Blekinge 71 45 24
Örebro 154 125 83
Östergötland 212 197 108
Totalt 5 202 3 875 2 740

SOS Alarm fyller en unik samhällsfunktion som dygnet runt larmar ut hjälpresurser vid olyckor och samhällskriser. På uppdrag av svenska staten ansvarar SOS Alarm för nödnumret 112 och informationsnumret 113 13 och  har även en central roll i samhällets krisberedskap. Verksamheten innefattar även alarmering,  säkerhets- och jourteletjänster för kommuner, landsting och företag. SOS Alarm ägs till 50 procent av svenska staten samt 50 procent av Sveriges Kommuner och Landsting.