Förändringar i SOS Alarms verksamhet

Boende i Uppsala och Västmanlands län ska precis som idag ringa nödnumret 112 vid fara för liv, egendom och miljö. Men den som bedöms behöva en ambulans kommer framöver inte hanteras av SOS Alarm.

Landstinget i Uppsala län övertar tisdag den 26 maj klockan 05.00 tjänsterna vårdprioritering och ambulansdirigering i egen regi. Landstinget i Västmanland gör detsamma torsdag den 28 maj kl. 05.00.

Detta innebär att hjälpsökande i dessa län som ringer till 112 och bedöms behöva en ambulans kopplas över till ansvarigt landsting. Den fortsatta intervjun och hantering av ärendet ägs därefter av respektive landsting. Vid överkoppling övergår vårdgivaransvaret, definierat i Hälso- och sjukvårdslagen, till respektive landsting.

För ytterligare frågor om vad detta kan innebära för den enskilde hänvisas till respektive landsting.

Ulrika Bergvall, Verksamhetschef SOS Vård

Tel 023-76 28 03

SOS Alarm fyller en unik samhällsfunktion som dygnet runt larmar ut hjälpresurser vid olyckor och samhällskriser. På regeringens uppdrag ansvarar SOS Alarm för nödnumret 112, informationsnumret 113 13 och har även en central roll i samhällets krisberedskap. 112-uppdraget ska inte drivas med överskott. Den vinst som SOS Alarm redovisar kommer från andra delar inom verksamheten. SOS Alarms kunder återfinns primärt inom den offentliga sektorn, men även andra aktörer inom alarmering och beredskap samt säkerhet och jourtele.  Den eventuella vinst som delas ut går till ägarna svenska staten och Sveriges Kommuner och Landsting, som äger SOS Alarm till lika delar.