Kommentar till Socialstyrelsens beslut

SOS Alarm ser positivt på Socialstyrelsens beslut och välkomnar granskningen i syfte att förbättra och förstärka verksamheten.

I fredags eftermiddag meddelande Socialstyrelsen sina beslut kring SOS Alarms Lex Maria-anmälan i fallet med 23-åringen samt den verksamhetstillsyn som initierats av myndigheten.

-         I vår verksamhet behöver vi fatta beslut på ett par sekunder utifrån telefonsamtal med de hjälpsökande, så att hjälpen kan komma till undsättning så fort som tillgängligheten på resurser medger. Det är bra att Socialstyrelsen, som har möjlighet att analysera ett enskilt ärende under flera månader, granskar oss och bidrar till vårt arbete med att förbättra och förstärka vår verksamhet, säger Johan Hedensiö, vd för SOS Alarm.

Fallet med 23-åringen

Socialstyrelsen har behandlat SOS Alarms Lex Maria-anmälan i fallet med 23-åringen och beslutat att ärendet nu är avslutat. I beslutet redogör Socialstyrelsen för brister vid tidpunkten för händelsen.

-         Socialstyrelsens beslut ligger i linje med vår händelseanalys och det beslutsunderlag som vi skickade in till myndigheten i samband med vår Lex Maria-anmälan. Vi har vidtagit åtgärder och arbetar aktivt för att undvika att denna unika och tragiska händelse sker igen, säger Anders Klarström, presstalesman på SOS Alarm.

Några av de åtgärder som vidtagits utifrån SOS Alarms lärdomar i fallet med 23-åringen är:

• Översyn av rekryteringsprocessen pågår med fokus på empatisk förmåga, lyhördhet och etiska förhållningssätt.
  • Egenkontrollen har utökats ytterligare genom fler stickprov och samtalsuppföljningar där våra insatser utvärderas.
  • Patientsäkerhetsenheten har förstärkts och har ett tydligare fokus på att utreda avvikelser i syfte att kontinuerligt förbättra verksamheten och säkerställa att vi gör allt som står i vår makt för att bidra till ett tryggare samhälle.

Med hänsyn till att rättslig prövning av sjuksköterskans agerande i detta fall pågår, samt att Socialstyrelsen beslutat att granska dennes yrkesutövning inom ramen för ett separat ärende, kommer SOS Alarm inte ge några ytterligare kommentarer kring detta.

Verksamhetstillsynen

Socialstyrelsen har initierat en verksamhetstillsyn mot bakgrund av 45 anmälningar rörande lång väntan eller utebliven ambulanstransport vid samtal till SOS Alarms centraler runt om i landet. I samband med detta har Socialstyrelsen beslutat att SOS Alarm ”ska inkomma med förtydligande kring tidigare redovisade åtgärder” senast den 15 januari.

-         Det är bra att Socialstyrelsen granskar anmälningar som görs mot vår verksamhet. Samtidigt är det viktigt att sätta de 45 anmälningarna i perspektiv till de 1,7 miljoner samtal som vi har hanterat under samma period. Varje dygn prioriterar och larmar vi ut 2 700 ambulansuppdrag runtom i Sverige, säger Johan Hedensiö.

SOS Alarm kommer fortsätta dialogen med Socialstyrelsen kring de aktuella anmälningarna i samma anda som ligger till grund för det som Socialstyrelsen fastslår i sitt beslut:

Socialstyrelsen bedömer att vårdgivaren [SOS Alarm] gjort en samlad utredning av händelserna och vidtagit övergripande åtgärder för att säkerställa kvaliteten i bedömningar och vidtagit övergripande åtgärder för att säkerställa kvaliteten i bedömningar och prioriteringar vid vårdbehov när någon ringt 112. Socialstyrelsen anser att vårdgivaren ska fortsätta sitt systematiska arbete med egenkontroll och patientsäkerhet och säkerställa att åtgärder får avsedd effekt i alla berörda verksamheter.

Anders Klarström, presstalesman, telefon 070-598 38 56.