Många ringer nödnumret 112 under valborgskvällen

Valborgsmässoafton är en kväll då många samlas kring brasor och firar in vårens ankomst. Men under valborg ökar också trycket på nödnumret 112. Statistik som SOS Alarm har tagit fram visar en ökning av inkommande samtal till 112 under valborg med 68 procent jämfört med en vanlig torsdagskväll.

Faktorer som väder och vind kan vara avgörande för ett lyckat valborgfirande, framförallt ur säkerhetssynpunkt. Gräsbrandsrisken är extra stor under våren vilket gör att man bör förbereda sig väl och utföra förebyggande åtgärder för att förhindra att majbrasan sprider sig.

– Trycket på nödnumret 112 brukar vara extra högt under valborgsmässoafton, säger Johan Hedensiö, VD SOS Alarm. Vi skulle vilja be alla att ta ett ansvar för ett säkert firande, både när det gäller majbrasan, alkohol och smällare.

På nationell nivå är det under valborgsmässoafton en ökning med 68 procent för inkommande samtal till nödnumret 112 mellan 18.00–24.00 jämfört med en vanlig torsdagskväll. Nedan redovisas statistik per län.

Mer information om ett säkert valborgsfirande finns på www.dinsakerhet.se. Räddningstjänsten i din kommun eller länsstyrelsen har information kring lokala föreskrifter för eldning. Du kan också ladda ner appen ”Brandrisk ute” från Google Play eller App Store för uppdatering om brandrisk i ditt område.

Fakta om 112 och övriga viktiga samhällsinformationsnummer

Till nödnumret 112 ska man ringa vid fara för liv, miljö eller egendom. Genom ett enda samtal nås samhällets alla hjälpresurser som ambulans, räddningstjänst, polis men även andra hjälpinstanser såsom jourhavande präst, socialjour eller giftinformation. SOS Alarm har statens uppdrag att ta emot samtal på nödnumret 112 och förmedla samtal till rätt hjälpinstans.

Om ärendet ej är akut finns det även andra samhällsinformationsnummer som allmänheten kan vända sig till.

1177 – Sjukvårdsrådgivning via telefon

114 14 – Polisens nummer vid icke-akuta ärenden

113 13 – Informationsnummer vid stora olyckor och kriser

Statistik per län

Statistiken visar antalet inkommande samtal till nödnumret 112 under valborgsmässoafton 2014 jämfört med torsdagen den 24 april 2014.

Län Valborgsmässoafton 2014 kl. 18:00-04:00 Torsdag 24/4 2014
Total 5 896 3 503

Pressjour SOS Alarm
08-205 307

SOS Alarm fyller en unik samhällsfunktion som dygnet runt larmar ut hjälpresurser vid olyckor och samhällskriser. På uppdrag av svenska staten ansvarar SOS Alarm för nödnumret 112, informationsnumret 113 13, journumret för försvunna barn 116 000 samt har även en central roll i samhällets krisberedskap. Verksamheten innefattar även alarmering,  säkerhets- och jourteletjänster för kommuner, landsting och företag. SOS Alarm ägs till 50 procent av svenska staten samt 50 procent av Sveriges Kommuner och Landsting.