Midsommar skapar högt tryck på nödnumret 112

På fredag firas midsommar vilket betyder ett ökat tryck på nödnumret 112. SOS Alarms statistik visar att samtalsvolymen ökar med 43 procent jämfört med en vanlig fredag.

- Midsommar är en högtid då många är i rörelse och olyckorna på vägarna är många. Det är också en tid då alkohol tar stor del i firandet. Det gör att många kan behöva hjälp av ambulans, räddningstjänst eller polis, vilket ökar trycket på nödnumret 112, säger Johan Hedensiö, VD SOS Alarm.

Under sommaren är det också många som vistas ute i landets skärgårdar, fjäll och skog och som inte alltid vet exakt var de befinner sig. Det kan skapa problem när den hjälpsökande ska positioneras.

- Av erfarenhet vet vi att våra SOS-operatörer under sommaren kan ha svårare att lokalisera hjälpsökaren då många inte vet exakt var de befinner sig. Vår rekommendation är att man håller sig uppdaterad på sin geografiska position, om man reser under midsommmarhelgen. Detta görs enklast via kartfunktioner från Eniro, hitta.se eller andra appar. Det gör att värdefull tid kan sparas när vi ska skicka hjälp till den nödställde, avslutar Johan Hedensiö.

Missbruk av nödnumret kan innebära försening av den hjälpsökande

SOS Alarms uppdrag är att verka för ett tryggare Sverige för alla. Till nödnumret 112 ska man endast ringa vid fara för liv, miljö eller egendom. Genom ett enda samtal nås samhällets alla hjälpresurser som ambulans, räddningstjänst, polis men även andra hjälpinsatser såsom jourhanvande präst, socialjour eller giftinformation. Om ärendet ej är akut finns det även andra samhällsinformationsnummer som allmänheten kan vända sig till.

1177              Sjukvårdsrådgivning via telefon

Östergötlands län 242 210
Länstillhörighet saknas 89 72
Total 6 876 4 804

*Helgfri fredag dvs. ej långfredag, 6 juni, midsommarafton, annandag jul.

SOS Alarm fyller en unik samhällsfunktion som dygnet runt larmar ut hjälpresurser vid olyckor och samhällskriser. På regeringens uppdrag ansvarar SOS Alarm för nödnumret 112, informationsnumret 113 13 och har även en central roll i samhällets krisberedskap. 112-uppdraget ska inte drivas med överskott. Den vinst som SOS Alarm redovisar kommer från andra delar inom verksamheten. SOS Alarms kunder återfinns primärt inom den offentliga sektorn, men även andra aktörer inom alarmering och beredskap samt säkerhet och jourtele.  Den eventuella vinst som delas ut går till ägarna svenska staten och Sveriges Kommuner och Landsting, som äger SOS Alarm till lika delar.