Missvisande uppgifter om svars- och handläggningstider

Landstingen i Västmanland och Uppsala län uppger att svarstiderna minskat när de övertagit prioritering och dirigering i egen regi. SOS Alarm anser att påståendet är missvisande, då det inte ger en rättvis bild över hur handläggningstiderna i hela vårdsamtalet ser ut.

Landstingen i Västmanland och Uppsala menar att utlarmningstiden, dvs. tiden från det att samtalet kommer in till dess att en ambulans är på väg, har minskat och nu ligger på i snitt 2 minuter och 19 sekunder. SOS Alarm anser att det ingår flera andra parametrar i den faktiska handläggningstiden när en medborgare behöver ambulans i Västmanland och Uppsala län, däribland följande:

• SOS Alarm hanterar nödnumret 112, där SOS-operatörer svarar på det initiala samtalet från den hjälpsökande. Svarstiden för berörda landsting var juni-september 11,7 sekunder.
  • SOS-operatören fastställer vad ärendet gäller. Det tar i genomsnitt 36 sekunder.
  • Om det är ett vårdrelaterat ärende, kontaktar SOS-operatören i berörda landsting Sjukvårdens larmcentral för att lämna över ärendet. Denna uppringningstid är den som landstingen redovisar som 4,6 sekunder och jämför med tidigare års svarstid hos 112 på 20 sekunder. Men för den hjälpsökande innebär svarstiden på 4,6 sekunder en ytterligare fördröjning av samtalet och därmed väntetiden.
  • När SOS-operatören fått svar av Sjukvårdens larmcentral påbörjas en överlämning av faktauppgifter om den hjälpsökande till sjuksköterska på Sjukvårdens larmcentral. Den hjälpsökande är inte med i samtalet för överlämningen utan kopplas på igen efter i snitt 36 sekunder för ett samtal med sjuksköterska.

- Sammantaget innebär ovanstående en fördröjning för den hjälpsökande på cirka en minut.För den hjälpsökande blir genomsnittstiden från att ringa 112 till dess att en ambulans är på väg betydligt mer än 2 minuter och 19 sekunder. Landstingens uttalanden är därför missvisande och ger inte en rättvis bild över hur handläggningstiderna i hela vårdsamtalet ser ut, säger Johan Hedensiö, VD SOS Alarm.

Om SOS Alarm