SOS Alarm: 112-priset 2018 delas ut idag den 8 februari

– I år tilldelas 112-priset alla de som gjorde en insats utöver det vanliga när Sverige utsattes för en våldsam terrorhandling på Drottninggatan i Stockholm den 7 april. Vi vill uppmärksamma samverkan mellan de blåljusaktörer som larmades akut till platsen; polis, räddningstjänst och ambulans, och samtidigt lyfta fram insatser från säkerhetsföretagen och dessutom läkare och andra vårdutbildade som spontant anslöt till platsen för att hjälpa skadade och rädda liv, säger Maria Khorsand, VD vid SOS Alarm.

Motiveringen lyder:

”112-priset 2018 tilldelas samtliga professionella aktörer som gjorde en insats vid terrordådet på Drottninggatan i Stockholm den 7 april. Insatsen präglades av en fantastisk samverkan, men också av medmänsklighet och en genuin vilja att hjälpa till utöver det som krävs i tjänsten.”

Många människor gjorde fantastiska insatser i samband med terrorattacken på Drottninggatan den 7 april. Idag tas priset emot av ett antal personer som representerar dem som på olika sätt hade en roll i räddningsarbetet.

Två av pristagarna medverkade i morgon-TV idag den 8 februari:

SVT Morgonstudion (kl 06.23): https://www.svtplay.se/video/16891630/morgonstudion/morgonstudion-8-feb-06-00?start=auto

Aftobladet morgon: https://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/241855

Här finns ett filmmaterial som SOS Alarm har tagit fram kring händelsen: https://we.tl/99zEIx7vKs

Vid publicering av bild eller film, var god ange ”Foto: SOS Alarm”

Vid intresse för att närvara vid prisutdelningen på Münchenbryggeriet i Stockholm idag, torsdagen den 8 februari klockan 11.00, samt för mer information och kontakt med pristagarna kontakta SOS Alarms pressjour: 08-20 53 07, press@sosalarm.se

SOS Alarm