• SOS Alarm/

SOS Alarm: Jonas Karlsson belönas med ”För ett tryggare Sverige” för rådigt agerande vid Larsfridbranden

SOS Alarm delade idag ut pris till Jonas Karlsson, en medborgare som genom rådigt ingripande vid branden i Larsfrid i mars i år har bidragit till ett tryggare Sverige.

- Jonas Karlsson var den första personen som larmade om branden i Larsfrid. Tack vare den tydliga informationen han förmedlade till SOS-operatören kunde vi snabbt få rätt styrkor på plats och begränsa brandens omfattning. Jonas Karlsson har agerat föredömligt och vi vill därför uppmärksamma hans insats genom att dela ut priset ”För ett tryggare Sverige”, säger Martin Lundblad, platschef vid SOS Alarms larmcentral i Halmstad

Motiveringen lyder:

”Jonas Karlsson belönas för att han på ett föredömligt sätt rapporterat om vad som inträffat och var det har skett på ett tydligt och effektivt sätt.”

Bakgrund

Allt började med ett 112 samtal till SOS Alarm kl. 04:45 den 25 mars 2016. Jonas Karlsson som ringer in till 112 gör ett fantastiskt arbete med att berätta var han är, vad som sker och löpande vad han ser och hör. SOS Alarm lyckades med hjälpsökandes information snabbt larma ut blåljusorganisationer till platsen med bra information till utryckande enheter. Detta begränsade den mycket allvarliga brandens omfattning och skadorna den resulterade i.

Martin Lundblad, Platschef SOS Alarm Halmstad, 0730 22 56 04