SOS Alarm: Nödnumret 112 fyller 20 år

Den 1 juli 2016 är det precis 20 år sedan det europeiska nödnumret 112 infördes i Sverige. Via en massiv informationskampanj, bland annat i radio, tv, dagspress och på mjölkpaket spreds informationen om det nya nödnumret och hela 80 procent av svenskarna uppfattade att 90 000 byttes ut mot 112. I dag vet över 96 procent av svenskarna att de ska slå 112 vid nödsituationer.

— 1996 känns kanske inte som så länge sedan, men det är mycket som har förändrats i vår verksamhet, inte minst de tekniska förutsättningarna. För 20 år sedan infördes digitalt kartstöd, där vi för första gången kunde se ambulanser och brandbilar via GPS i realtid. Tidigare höll ofta de så kallade ambulansdirigenterna positionerna för dussintals fordon i huvudet och många ifrågasatte om de digitala kartorna överhuvudtaget behövdes, säger Gunnar Bergström, chef för tjänsteutveckling 112 vid SOS Alarm.

— Sedan 1996 har även mobilanvändningen slagit igenom på allvar. Från att ett av fem samtal ringdes från en mobiltelefon är vi idag uppe i fyra av fem. På den tiden kunde vi inte se var mobilsamtalen ringdes ifrån, positioneringen var helt beroende av operatörens frågor. Idag får vi en ungefärlig position som utgår från närmaste mobilmast och just nu utvecklar vi tekniken AML, som innebär att vi inom kort kommer att kunna få en exakt position från den hjälpsökande helt automatiskt, säger Gunnar Bergström, chef för tjänsteutveckling 112 vid SOS Alarm.

Bifogat finns bilder på operatörer i sin arbetsmiljö 1996 respektive hur det ser ut idag.

• Nödnumret 112 infördes i Sverige den 1 juli 1996 och fyller i år 20 år.
  • SOS Alarm tar årligen emot ca 3 000 000 samtal, varav två tredjedelar har ett faktiskt hjälpbehov.
  • 1996 var över hälften av samtalen till nödnumret felaktiga, men idag är siffran nere i ett av tre, en låg siffra ur ett internationellt perspektiv. De flesta felaktiga samtalen är fickringningar följt av samtal som skulle ha gått till Polisen på 114 14, okynnessamtal och hänvisningar till annan hjälp, till exempel vårdguiden 1177.
  • Det tidigare nödnumret 90 000 infördes 1956. Sverige var det första landet i världen som samlade samhällets hjälporgan under ett nödnummer.
  • Mer information om nödnumret finns på 112.se