SOS Alarm: Samtalen till 112 ökar snabbt

I dagens debattartikel i Svenska Dagbladet uttrycker Maria Khorsand, SOS Alarms VD, och Claes Eliasson, verksamhetschef för Alarmering och Beredskap inom SOS Alarm, oro för verksamhetens förutsättningar att hantera de snabbt ökande larmsamtalen till 112. Samhället förändras i snabb takt och nu behövs långsiktigt hållbara möjlighet att utveckla alarmeringstjänsten för att skapa ett tryggare Sverige för alla.

Utöver att samtalen blir fler blir de också mer komplexa och tar mer tid att hantera, bland annat beroende på att fler och fler har mobiltelefonen tillgänglig och ringer samtidigt i samma ärende. Vi hanterar även allt fler samtal på främmande språk, medborgarnas krav på samhällsservice ökar liksom att kraven på dokumentation har ökat. Allt detta är i grunden bra, men den nya verkligheten behöver matchas med ett förnyat och bredare ansvar för 112.

Det är ett arbete som behöver innefatta fler personer och funktioner än tidigare. Vad förväntar sig allmänheten av 112? Vilka tekniklösningar behövs i en ny tid? Är dagens mål, åtta sekunder, en rimlig svarstid och hur ska vi uppnå den?”

Läs hela artikeln på: http://www.svd.se/trycket-okar-pa-larmnumret-112/om/debatt