SOS Alarm återupptar 112-verksamhet i Uppsala

Vid årsskiftet flyttar SOS Alarms utbildningsenhet till Kista, vilket gör att lokalerna i Uppsala blir tillgängliga för larmmottagning i skarp drift. Syftet är initialt att bedriva 112-verksamhet men kan komma att utökas på sikt genom exempelvis rekrytering av sjuksköterskor och bemanning inom visuella tjänster och säkerhets- och jourtjänster. SOS-centralen i Uppsala beräknas vara i drift i juni 2019.

– SOS Alarm har kapacitet att besvara samtal från hela landet i alla våra centraler, vilket innebär att en nyöppning av SOS-centralen i Uppsala kan stärka upp både 112-verksamheten och våra säkerhets- och jourtjänster i hela Sverige. En stark närvaro från SOS Alarm i länet förbättrar dessutom vår samlade förmåga till krisberedskap och lägesbilder vid större händelser och olyckor, vilket är särskilt viktigt i Uppsala, ett av tre län där en stor del av alarmeringen bedrivs fristående från SOS Alarm, säger Jannice Mattsson, chef produktion vid SOS Alarm.

– Det är positivt att SOS Alarms lokaler vid Viktoria i Uppsala åter nyttjas i skarp drift eftersom de är strategiskt placerade både för vår verksamhet och med tanke på att Uppsala är ett kärnkraftslän. Vi fortsätter därmed att bygga ett starkt SOS Alarm som upprätthåller kapaciteten att larma ut resurser dit människor behöver hjälp och bidrar till ett tryggare Sverige för alla, säger Jannice Mattsson, chef produktion vid SOS Alarm.

Citat

SOS Alarms lokaler vid Viktoria i Uppsala håller hög skyddsklass och att lokalerna åter nyttjas i skarp drift är positivt för totalförsvarsplaneringen, inte minst med tanke på att Uppsala är ett kärnkraftslän. Oavsett vad som händer i samhället måste vi upprätthålla kapaciteten att larma ut resurser dit människor behöver hjälp.
Jannice Mattsson, chef för alarmering och beredskap