SOS Alarm kommenterar uppgifter om vinstkrav i media

Det har framkommit uppgifter avseende SOS Alarms vinstkrav som är missvisande. Vi vill därför tydiggöra hur kraven från våra ägare (Staten och Sveriges Kommuner och Landsting) ser ut.

SOS Alarms vinstkrav är oförändrade på 2 % över en femårsperiod. Det är givetvis nödvändigt för all verksamhet att den är lönsam, vare sig den är offentlig eller privat. Varje ansvarstagande organisation måste finansiera sin egen verksamhet och utveckling. Detta innebär i praktiken att verksamheten bör lämna ett visst överskott för att bland annat kunna återinvestera i ny teknik och utveckla verksamheten. Detta uttrycks mycket tydligt i Statens ägarpolicy: "Målet att skapa värde medför krav på långsiktighet, effektivitet, lönsamhet, utvecklingsförmåga..."

SOS Alarms mål

SOS Alarms ägare har gemensamt utarbetat mål som med hänsyn till bolagets verksamhet ska ligga på en nivå som garanterar koncernens fortsatta utveckling. Dvs att vi kan bibehålla och utveckla såväl medarbetare som teknik för att garantera en säker verksamhet. En översyn av målen gjordes senast 2008.

SOS Alarms ägare har som krav att SOS Alarm ska avkasta 8 % på eget kapital. Kravet ska ses som ett genomsnitt över en rullande femårsperiod. Detta för att verksamheten ska kunna planeras över en längre period och inte styras av kortsiktig hänsyn.

Avkastningskravet motsvarar i dagsläget en vinstmarginal om 2 %, vilket i sig är lågt och ligger i paritet med krav på offentlig verksamhet.

Det har i media uttryckts att SOS Alarm höjt kraven på rörelsemarginal. Dvs rörelseresultatet i förhållande till nettoomsättningen. Detta är en missuppfattning. Kraven är fortfarande desamma.

Några planer för att minska personalstyrkan finns inte, utan den är alltid anpassad efter uppdragsgivarnas och omgivningens krav och förväntningar.

Frågor från media hänvisas till presstalesman Anders Klarström på telefon 070- 598 38 56.