SOS Alarm träffar nytt avtal med Landstinget i Dalarna

SOS Alarm har träffat ett nytt avtal om ambulansdirigering och prioritering med landstinget i Dalarna. Avtalet gäller ambulans, helikopter och liggande sjuktransporter och löper på tre år fram till 1/1 2020 med möjlighet till ett års förlängning.

- Tillsammans med Landstinget i Dalarna har vi under lång tid etablerat en samverkansform som innebär att vi hanterar prioritering och dirigering gemensamt i vår SOS-central. Ett arbetssätt som flera landsting och regioner visat intresse för att utveckla tillsammans med oss, säger Åke Kjellin, Affärsområdeschef Vård vid SOS Alarm.

- I Dalarna har vi lyckats väl tack vare ett professionellt arbete dygnet runt, där medborgarnas tillgång till snabb och kvalificerad vård i nödsituationer är i ständigt fokus. Vi är glada att kunna fortsätta att fördjupa samarbetet under de kommande åren, säger Åke Kjellin, Affärsområdeschef Vård vid SOS Alarm.

SOS Alarm har tillsammans med landstinget i Dalarna utvecklat ”Dalamodellen” som innebär att landstingets sjuksköterskor sitter i SOS-centralen i samma teknik som SOS Alarms operatörer. Samverkan ger goda effekter i form av en sammanhållen larm- och vårdkedja, samt ett ökat inflytande för landstinget som kan vara mer aktivt i arbetet att styra patienter till rätt vårdnivå.

Citat

Tillsammans med Landstinget i Dalarna har vi under lång tid etablerat en samverkansform som innebär att vi hanterar prioritering och dirigering gemensamt i vår SOS-central. Ett arbetssätt som flera landsting och regioner visat intresse för att utveckla tillsammans med oss.
Åke Kjellin, Affärsområdeschef Vård vid SOS Alarm