SOS Alarms kommentar med anledning Socialstyrelsebeslut 20120615

Idag redovisas ett beslut från Socialstyrelsen gällande SOS Alarms verksamhet. Beslutet gäller en verksamhetstillsyn som påbörjades i april 2011.

Socialstyrelsen bedömer att SOS Alarm som vårdgivare ej har uppfyllt kraven i patientsäkerhetslagen gällande att leda, planera och kontrollera verksamheten så att god vård i HSL upprätthålls.

I Socialstyrelsens beslut framgår att SOS Alarm inte uppfyllt kraven i patientsäkerhetslagen gällande att leda, planera och kontrollera verksamheten på ett sådant sätt att kravet på god vård i HSL upprätthålls. Verksamhetstillsynen är baserad på ärenden med början under 2010.

-         Socialstyrelsen redovisar förhållanden som vi redan har identifierat själva, säger Johan Hedensiö, vd SOS Alarm. Vi uppskattar Socialstyrelsens tillsyn och ser det som ett stöd i vårt fortsatta arbete.

Sedan 2010 har SOS Alarm aktivt arbetat med kvalitetssäkring på många sätt. Utbildning, kommunikation till medarbetare och högre chefsnärvaro är några av de områden som har prioriterats. 2012 är också det som SOS Alarm kallar kvalitetsåret vilket bland annat har medfört en omfattande kvalitetsrevision utförd av Det Norske Veritas, DNV.

Socialstyrelsen skriver vidare i sitt beslut att det patientsäkerhetsarbete som SOS Alarm har presenterat framöver kan ge effekt i hela verksamheten och leda till förbättring av kontroll och åtgärder av de brister som uppmärksammats på SOS-centraler runt om i landet.

-         Redan innan verksamhetstillsynen påbörjades, arbetade vi med dessa frågor. Vi vet att vi tidigare har haft bristfällig uppföljning på samtalen, men sett det som ett högt prioriterat område att förbättra, säger Johan Hedensiö.

-         Under 2010 hade vi uppföljning på 1463 samtal, vilket alltså inte överrensstämmer med Socialstyrelsens uppgift om att inga uppföljningssamtal genomförts. Vi upplever att vi har en bra dialog med Socialstyrelsen och att vi är på rätt väg.

Anders Klarström, Presstalesman

08-205 307