Torpshammar blir först ut att testa nytt system för befolkningsvarning

Torpshammar i Ånge kommun blir först i Sverige med att testa nya kompletterande tjänster för Viktigt Meddelande för Allmänheten, VMA. Den 11 mars kl. 19.00 kommer invånarna få en testvarning via talmeddelande till fast telefon eller via SMS till mobilen.

-      Det ska bli spännande att få testa det här nya systemet som SOS Alarm har fått i uppdrag av staten att utveckla, säger Karin Andersson, SOS Alarm som är projektledare för framtagandet av det nya systemet.

Det nya systemet ska komplettera de traditionella kanalerna för VMA, dvs. tutor, radio och tv, kommer att innefatta befolkningsvarning via ett talmeddelande till fast telefoni samt via SMS till mobilen. Det är ett uppdrag som SOS Alarm fick av staten i februari 2013.

-      Torpshammar är noga utvalt då vattenkraftindustrin där ständigt arbetar med att förbättra säkerheten för invånarna. Det är ett led i deras säkerhetsarbete och ett mycket bra tillfälle för oss att testa det nya systemet, fortsätter Karin Andersson.

Så går testet till

Testet kommer att genomföras den 11 mars kl. 19.00. De som har fast telefoni kommer att få ett samtal med ett talmeddelande och för att få bästa testresultat vill SOS Alarm att så många som möjligt besvarar samtalen. SMS-funktionen är ännu inte fullt utvecklad men kommer att testas på de invånare som själva anmäler sig. Detta görs genom att skicka ett SMS till nummer 073-749 42 62 med innehållet Torpshammar förnamn efternamn. Ett SMS i retur bekräftar att man har registrerat sig.

Mer information:

Tommy Sjölander, SOS Alarm
060-55 33 11

Johanna Hillgren, Medelpads räddningstjänstförbund
073-275 48 03

SOS Alarm fyller en unik samhällsfunktion som dygnet runt larmar ut hjälpresurser vid olyckor och samhällskriser. På uppdrag av svenska staten ansvarar SOS Alarm för nödnumret 112 och informationsnumret 113 13 och  har även en central roll i samhällets krisberedskap. Verksamheten innefattar även alarmering,  säkerhets- och jourteletjänster för kommuner, landsting och företag. SOS Alarm ägs till 50 procent av svenska staten samt 50 procent av Sveriges Kommuner och Landsting.